Det er nå 18 år siden Stefan Erikson alias «Fed Stefan» krasjet en Ferrari Enzo i det som senere ble en verdenskjent ulykke. Nå forteller han hvordan.
Den svenske forretningsmannen Stefan Erikson aka Tjock-Steffe ble kjent internasjonalt etter den bemerkelsesverdige ulykken i en Ferrari Enzo på en motorvei nær Malibu i 2006.
I en ny video på YouTube-kanalen GTBoard avslører han detaljer om hva som skjedde den dagen han kuttet superbilen av veien og havnet i fengsel. Bildene fra ulykkesstedet viste en hardt skadet Ferrari Enzo og ble sendt av nyhetsstasjoner over hele verden.
– Vi blir vant til å snakke om biler, og derfor ble denne episoden fra California en del av samtalen. Det var interessant å høre ham snakke om det selv, sier Gustav Träff, som tok opp intervjuet.
I videoen forteller Tjock-Steffe, som egentlig heter Stefan Eriksson, hvordan han mistet kontrollen over bilen.
– Jeg traff 250 km/t og gikk i en spinn, men jeg rettet meg ut igjen. Da gasset jeg opp i 345 km/t, men det kom en bakkekammen og bilen tok av. Jeg tror det var en støtdemper som gikk i stykker, sier han.
LES OGSÅ: Kevin Magnussen åpen for vill Formel 1-bytte
Den voldsomme trafikken kostet svensken en dom på tre år i fengsel i California. Det var ikke første gang han hadde vært i trøbbel med loven.
Stefan Eriksson, som ble født i Uppsala i 1961, begynte sin karriere som platearbeider, og gled raskt over i kriminalitet og narkotikamisbruk.
I løpet av 1990-tallet fikk han et rykte som leder av en organisert kriminalitetsgruppe i Uppsala, ofte omtalt som «Uppsalamaffian».
I 1995 ble han dømt for banksvindel og dømt til en lengre fengselsstraff. Etter løslatelsen kastet han seg over entreprenørskap og bygget en karriere i spillindustrien.
På høyden av suksessen bodde han i California omgitt av luksus, dyre biler og store ambisjoner. Men livet i kjas og mas tok en brå slutt med den skjebnesvangre ulykken som sendte ham tilbake til fengselet.
Videoen gir et innblikk i personen bak Tjock-Steffe-åket, noe svensk politi fant på, og hans forkjærlighet for raske biler.
For Gustav Träff var det en mulighet til å høre om Erikssons lidenskap for biler, som de begge deler.
– Han snakket veldig åpent om livet sitt og alt som har skjedd. Også om hans store interesse for biler. Jeg kunne ha sittet der i tre timer til, sier Gustav Träff.
Den knuste Ferrarien ble solgt for svimlende 1,7 millioner dollar, tilsvarende i underkant av 12 millioner danske kroner, på en auksjon i Paris så sent som i 2016. I dag er bilen svart.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!