Ferrari pøser inn penger i nye gatebiler. Faktisk tjener Maranello-folket over 1 million kroner per år. bil. Men det er ikke plass til flere for 2027.
Hvis du kjøper en ny Ferrari i dag, forvent ikke å se den før tidligst i 2027. Fabrikken i Maranello har ikke plass i ordrebøkene.
Merket melder dette, mens det har kommet frem at Ferrari vil hente inn totalt 50 milliarder kroner i inntekter i løpet av 2024.
Oversetter man dette til bunnlinjetall, tilsvarer det at hver eneste bil av de 13.752 bilene som forlot fabrikken i fjor ga over 1 million kroner i resultat etter skatt.
Og selv om italienerne er på vei med merkets første elbil, er ikke det forventningene til personen som driver virksomheten. I stedet etterlyser kundene modeller som 12Cilindri, som er etterfølgeren til 812 Superfast.
Hvis du ikke allerede har gjettet, er dette selvsagt oppskriften på en Ferrari, slik sånt 'vanligvis ser ut'. Nemlig en stor V12 i nesen, som driver en bakhjulsdrift uten noen form for elektrisk assistanse.
Men SUV-en, Purosangue, som Ferrari insisterer på ikke er en SUV, fyller også opp ordrebøkene. Merket sa faktisk allerede da bilen ble lansert at bestillinger ikke skulle ta mer enn 30 prosent av produksjonskapasiteten hvert år.
Imidlertid er ikke hele ordreboken Ferraris eneste 'problem'. Langt ifra faktisk. Fabrikken presser på med seks nye modeller, som presenteres i år. Den første blir en elbil, som har premiere 9. oktober.
Ferrari er ikke den eneste med luksusproblemet med å ha full ordrebok. I fjor meldte Lamborghini at alt med V12-motor er utsolgt frem til 2026. McLaren sier det samme om den nye toppmodellen W1. Vel, bortsett fra at den ikke er tilgjengelig med 12 sylindre.