Ferrari har fått nok – smakløse biler må stoppes

Ferrari har fått nok av rike kunder med absurde ønsker. Nå ønsker bilmerket fra Maranello å redusere ytterligere det som er tillatt ved 'spesialbestilling'.

Ferrari har bestemt seg for å sette en stopper for kundenes til tider absurde forespørsler om smakløse biler. I fremtiden vil det bli mye strengere regler for spesialtilpassede biler fra den italienske luksusbilprodusenten.

"Vi må beskytte arven vår og forhindre at den blir undergravd av kortsiktige trender," sier Ferrari-designsjef Flavio Manzoni.

Ferrari har tidligere hatt en god forretning fra spesialbiler, hvor kundene har kunnet bestille biler med helt spesifikke ønsker.

Faktisk gikk Ferrari med et overskudd på ikke mindre enn 1 million kroner per bil de produserte i løpet av 2024. Men nå er det satt en grense. Ferrari vil ikke lenger tillate de mest ekstreme tilpasningene som kundene kunne tenke seg.

Gjennom det eksklusive «Tailor Made»-programmet er det ellers mulig å ha din Ferrari akkurat slik du vil ha den.

Men den siste tiden har det vært for mange ekstravagante ønsker som har fått Ferrari til å si stopp. Gullbelagt interiør, neonlys og andre altfor prangende designelementer har begynt å true merkevarens prestisje, ifølge Ferrari.

– Bilene våre er mer enn bare transportmidler, de er kunstverk og uttrykk for det aller beste innen teknologi.

– Vi har en forpliktelse til å beskytte arven vår fra å bli utvannet av flyktige trender, forklarer Flavio Manzoni.

De nye retningslinjene gjør at Ferrari vil være mye mer restriktive med hvilke modifikasjoner som skal godkjennes.

Endringene skal være i tråd med Ferraris designfilosofi og må ikke gå i strid med modellens estetiske uttrykk.

Modifikasjoner som ikke respekterer Ferraris arv eller merkets klassiske designelementer vil bli avvist. Modifikasjoner som kan påvirke bilens ytelse eller sikkerhet vil heller ikke bli godkjent.

De nye reglene har allerede utløst debatt. Noen Ferrari-eiere er glade for at merket nå beskytter sin eksklusivitet. Andre, som vil ha en bil som skiller seg ut for enhver pris, ser det som en begrensning av friheten.

"For mange av oss handler det ikke bare om å kjøpe en bil, det handler om å skape noe unikt," sier en anonym Ferrari-eier til Autospies .

– Hvis Ferrari begynner å si nei til alt fordi de anser det for radikalt, kan det bli vanskeligere å forsvare de høye prisene.

Personalisering har blitt et viktig element i luksusbilindustrien, og andre merker som Lamborghini og Rolls-Royce tilbyr også omfattende tilpasningsmuligheter.

Det blir interessant å se om de vil følge Ferraris eksempel eller utnytte situasjonen til å tiltrekke seg kunder som ønsker enda større frihet.

Ferrari understreker at det ikke handler om å begrense kundenes muligheter, men om å styre personaliseringen i en retning som bevarer merkevarens særpreg.

"Vi vil fortsette å tilby eksklusive tilpasninger, men innenfor rammen som gjør en Ferrari til en Ferrari," sier en talsperson for selskapet.

Hvordan de nye retningslinjene vil bli mottatt på sikt er fortsatt ukjent. Men én ting er sikkert: De mest ekstravagante ordrene vil ikke lenger bli realisert i Maranello.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten...

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi...

Mercedes verdt 20 millioner kroner omkom i flammer

Det finnes bare 275 eksemplarer av hyperbilen Mercedes-AMG One....

Geely får ikke lov til å kjøpe sitt eget bilmerke for 14 milliarder

Geely kan ikke kjøpe sin egen bil Zeekr ut...

Nye EU-regler: Bensin og diesel blir dyrere

På mange måter er det den store kalkulatoren som...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...