12. februar, 2025

Ferrari har fått nok – smakløse biler må stoppes

Ferrari har fått nok av rike kunder med absurde ønsker. Nå ønsker bilmerket fra Maranello å redusere ytterligere det som er tillatt ved 'spesialbestilling'.

Ferrari har bestemt seg for å sette en stopper for kundenes til tider absurde forespørsler om smakløse biler. I fremtiden vil det bli mye strengere regler for spesialtilpassede biler fra den italienske luksusbilprodusenten.

"Vi må beskytte arven vår og forhindre at den blir undergravd av kortsiktige trender," sier Ferrari-designsjef Flavio Manzoni.

Ferrari har tidligere hatt en god forretning fra spesialbiler, hvor kundene har kunnet bestille biler med helt spesifikke ønsker.

Faktisk gikk Ferrari med et overskudd på ikke mindre enn 1 million kroner per bil de produserte i løpet av 2024. Men nå er det satt en grense. Ferrari vil ikke lenger tillate de mest ekstreme tilpasningene som kundene kunne tenke seg.

Gjennom det eksklusive «Tailor Made»-programmet er det ellers mulig å ha din Ferrari akkurat slik du vil ha den.

Men den siste tiden har det vært for mange ekstravagante ønsker som har fått Ferrari til å si stopp. Gullbelagt interiør, neonlys og andre altfor prangende designelementer har begynt å true merkevarens prestisje, ifølge Ferrari.

– Bilene våre er mer enn bare transportmidler, de er kunstverk og uttrykk for det aller beste innen teknologi.

– Vi har en forpliktelse til å beskytte arven vår fra å bli utvannet av flyktige trender, forklarer Flavio Manzoni.

De nye retningslinjene gjør at Ferrari vil være mye mer restriktive med hvilke modifikasjoner som skal godkjennes.

Endringene skal være i tråd med Ferraris designfilosofi og må ikke gå i strid med modellens estetiske uttrykk.

Modifikasjoner som ikke respekterer Ferraris arv eller merkets klassiske designelementer vil bli avvist. Modifikasjoner som kan påvirke bilens ytelse eller sikkerhet vil heller ikke bli godkjent.

De nye reglene har allerede utløst debatt. Noen Ferrari-eiere er glade for at merket nå beskytter sin eksklusivitet. Andre, som vil ha en bil som skiller seg ut for enhver pris, ser det som en begrensning av friheten.

"For mange av oss handler det ikke bare om å kjøpe en bil, det handler om å skape noe unikt," sier en anonym Ferrari-eier til Autospies .

– Hvis Ferrari begynner å si nei til alt fordi de anser det for radikalt, kan det bli vanskeligere å forsvare de høye prisene.

Personalisering har blitt et viktig element i luksusbilindustrien, og andre merker som Lamborghini og Rolls-Royce tilbyr også omfattende tilpasningsmuligheter.

Det blir interessant å se om de vil følge Ferraris eksempel eller utnytte situasjonen til å tiltrekke seg kunder som ønsker enda større frihet.

Ferrari understreker at det ikke handler om å begrense kundenes muligheter, men om å styre personaliseringen i en retning som bevarer merkevarens særpreg.

"Vi vil fortsette å tilby eksklusive tilpasninger, men innenfor rammen som gjør en Ferrari til en Ferrari," sier en talsperson for selskapet.

Hvordan de nye retningslinjene vil bli mottatt på sikt er fortsatt ukjent. Men én ting er sikkert: De mest ekstravagante ordrene vil ikke lenger bli realisert i Maranello.

Latest

Don't miss

Volkswagen avduker ny elbil til 150.000 kroner

Direktøren i Volkswagen, Thomas Schäfer, mener det blir som...

Russland angriper biler i Europa – eiere kan ikke gjøre noe

Russlands etterretningstjeneste er mistenkt for å stå bak en...

Tesla stuper i Tyskland – salget mer enn halvert

Teslas salg stuper i Europas største bilmarked. Amerikanerne solgte...

Elbiler gjør et uventet comeback – øker med 53 prosent

Selv om Tesla for tiden tar juling på de...

Har stått stille i 5 år – ingen vil eie sjeldne Nissan

Bilen har kun tilbakelagt 362 kilometer siden den rullet...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent...

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert fall ifølge den svenske økonomen Claes Hemberg. – Elbileiere er smartere og er ikke redde...

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV....

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...

På vei mot Danmark – elbil taper 39 % i verdi på 6 måneder

Nio floppet i Danmark. Men konsernets bilmerke Onvo er på vei mot våre grenser. Ifølge kineserne venter forferdelige verditap. Den kinesiske elbilen Onvo L60,...

Bilgiganten viser nå annonser i splitter nye biler

Annonser er kommet for å bli. Og nå har Stellantis Group bestemt seg for å vise dem i splitter nye biler. Du starter i...

Peugeot svelger feil – danske eiere får garanti

Det var en kostbar feil for Peugeot i Danmark å nekte 8 års garanti, som importen ellers tilbød markedet. Nå skal eierne få det...

Dansker må foretrekke elbiler, krever statsråd

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har åpent sagt at han vil jobbe for å holde avgiften på elbiler nede. Dansker bør foretrekke elbiler, sier han....