For Fisker Inc. gikk konkurs både hjemme og i resten av verden, mente merkets grunnlegger, Henrik Fisker, at det var grådig å ta betalt for å betjene elbiler.
For bilmerket Fisker gikk konkurs, uttalte gründer Henrik Fisker at service på elbiler først og fremst skyldes grådighet.
Service på elbiler er ifølge Fisker unødvendig. Faktisk bruker bilprodusentene det bare som en unnskyldning for å tjene penger.
– Det er kun fordi de vil tjene penger og fordi forhandlerne deres trenger inntekt, forklarte Henrik Fisker under elbilmessen E-car Expo i Stockholm i 2023 ifølge Vi Bilägare .
Elbilmessen i Stockholm, som ble holdt i februar, trakk 17 000 besøkende, og satte ny rekord.
En av de mest omtalte deltakerne var Henrik Fisker, som presenterte sitt siste prosjekt, elbilen Fisker Ocean. Bilen som også skulle bli merkets eneste for konkursen.
Ifølge Fisker hadde 500 svensker allerede reservert et Ocean, som har en startpris på cirka 290.000 DKK. På den tiden hadde produksjonen i Østerrike startet. Og Fisker Inc. hevdet at den hadde 63 000 forhåndsbestillinger liggende.
Det har aldri vært så mange biler. Og i stedet måtte fabrikken, Magna Steyr, si opp flere personer. Delvis fordi den amerikansk-danske ikke betalte regningene sine. Les mer om det her.
Tilbake på messen i Stockholm argumenterte Henrik Fisker for at tradisjonelle bilprodusenter insisterer på at service er en vanlig del av det å eie en bil. Selv om elbiler på mange måter ikke krever det samme vedlikeholdet som bensin- og dieselbiler. Tesla har allerede fjernet servicekravet for modeller, og Fisker tok en lignende tilnærming.
– De (andre bilmerker, red.) er vant til å tjene penger på bil for hver 16.000 kilometer. Men elbiler trenger ikke regelmessig service. Med dagens biler som er på nett kan man se alt og varsle kundene om noe må gjøres, sa Henrik Fisker.
Han forklarte at moderne teknologi i elbiler gir mulighet for kontinuerlig overvåking og diagnostikk uten behov for rutinemessige inspeksjoner. Det sparer bileiere for penger og tid.
I flere år har Tesla slått på tromme for en lignende tilnærming, der serviceintervaller ikke er påkrevd. Selv om det er billigere for bilistene nå og da, betyr det ikke at elbilene varer evig. Tvert imot er det uhyrlig dyrt når elbilene først går i stykker. Les mer om det her .
Henrik Fisker er imidlertid ikke alene om å kritisere bilprodusentenes praksis. Flere personer i og rundt bilbransjen har tidligere påpekt at tradisjonelle bilmerker er avhengig av å betjene bilene for å holde virksomheten i gang.
Før Fisker i Danmark gikk konkurs, rakk merket å selge rundt 400 biler. Langt færre enn de faktisk hadde på lager. Størstedelen av lageret – i hvert fall det hjemme i USA – er nå blitt et leasingselskaps hodepine.
Fordi Fisker Inc. er ennå ikke helt nedlagt, er det fortsatt usikkerhet rundt tilgang til og pris på noe så enkelt som reservedeler. Blå. derfor nekter også flere forsikringsselskaper i Danmark å kaste kaskoforsikring etter bilene.