6. januar, 2025

Fisher for konkurs – "Service av elbiler er bare grådighet"

For Fisker Inc. gikk konkurs både hjemme og i resten av verden, mente merkets grunnlegger, Henrik Fisker, at det var grådig å ta betalt for å betjene elbiler.

For bilmerket Fisker gikk konkurs, uttalte gründer Henrik Fisker at service på elbiler først og fremst skyldes grådighet.

Service på elbiler er ifølge Fisker unødvendig. Faktisk bruker bilprodusentene det bare som en unnskyldning for å tjene penger.

– Det er kun fordi de vil tjene penger og fordi forhandlerne deres trenger inntekt, forklarte Henrik Fisker under elbilmessen E-car Expo i Stockholm i 2023 ifølge Vi Bilägare .

Elbilmessen i Stockholm, som ble holdt i februar, trakk 17 000 besøkende, og satte ny rekord.

En av de mest omtalte deltakerne var Henrik Fisker, som presenterte sitt siste prosjekt, elbilen Fisker Ocean. Bilen som også skulle bli merkets eneste for konkursen.

Ifølge Fisker hadde 500 svensker allerede reservert et Ocean, som har en startpris på cirka 290.000 DKK. På den tiden hadde produksjonen i Østerrike startet. Og Fisker Inc. hevdet at den hadde 63 000 forhåndsbestillinger liggende.

Det har aldri vært så mange biler. Og i stedet måtte fabrikken, Magna Steyr, si opp flere personer. Delvis fordi den amerikansk-danske ikke betalte regningene sine. Les mer om det her.

Tilbake på messen i Stockholm argumenterte Henrik Fisker for at tradisjonelle bilprodusenter insisterer på at service er en vanlig del av det å eie en bil. Selv om elbiler på mange måter ikke krever det samme vedlikeholdet som bensin- og dieselbiler. Tesla har allerede fjernet servicekravet for modeller, og Fisker tok en lignende tilnærming.

– De (andre bilmerker, red.) er vant til å tjene penger på bil for hver 16.000 kilometer. Men elbiler trenger ikke regelmessig service. Med dagens biler som er på nett kan man se alt og varsle kundene om noe må gjøres, sa Henrik Fisker.

Han forklarte at moderne teknologi i elbiler gir mulighet for kontinuerlig overvåking og diagnostikk uten behov for rutinemessige inspeksjoner. Det sparer bileiere for penger og tid.

I flere år har Tesla slått på tromme for en lignende tilnærming, der serviceintervaller ikke er påkrevd. Selv om det er billigere for bilistene nå og da, betyr det ikke at elbilene varer evig. Tvert imot er det uhyrlig dyrt når elbilene først går i stykker. Les mer om det her .

Henrik Fisker er imidlertid ikke alene om å kritisere bilprodusentenes praksis. Flere personer i og rundt bilbransjen har tidligere påpekt at tradisjonelle bilmerker er avhengig av å betjene bilene for å holde virksomheten i gang.

Før Fisker i Danmark gikk konkurs, rakk merket å selge rundt 400 biler. Langt færre enn de faktisk hadde på lager. Størstedelen av lageret – i hvert fall det hjemme i USA – er nå blitt et leasingselskaps hodepine.

Fordi Fisker Inc. er ennå ikke helt nedlagt, er det fortsatt usikkerhet rundt tilgang til og pris på noe så enkelt som reservedeler. Blå. derfor nekter også flere forsikringsselskaper i Danmark å kaste kaskoforsikring etter bilene.

Latest

Don't miss

Per har kort 600.000 kilometer i sin Citroën 2CV

Per Vestin kjøpte sin Citroën 2CV da han var...

Citroën ombestemmer seg – blir den nye Dacia

Citroën vil ikke senke prisene. På den annen side...

Kjendisens legendariske Porsche leter etter en ny eier

Både Jerry Seinfeld og Steve McQueen har eid denne...

BMWs M-divisjon droppet en elektrisk M2 i 2018

BMW M2 kjører fortsatt rundt som en bensinbil. Men...

Diesel Golf fra 1977 slo toppmoderne elbil i ny test

Den ville kostet over en million kroner om den...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Dansk bildelegigant legger ned – alle får sparken

90 års historie er over. Walker Danmark, som en gang produserte lyddempere og eksosrør i Middelfart, stenger helt ned her hjemme. Alle ansatte har...

Per har kort 600.000 kilometer i sin Citroën 2CV

Per Vestin kjøpte sin Citroën 2CV da han var bare 18 år gammel. I dag har den i underkant av 600 000 kilometer og...

En enkel feil i kulden sprenger bilens motor

Feilen er enkel og faktisk ganske typisk. Men det er dyrt hvis bilen ikke har riktig kjølevæske. Og mange sjåfører overser det. En av...

Forskere lager elbilbatteri som selv slukker brann

Batteribranner i elbiler er sjeldne, men ofte svært voldsomme. Noen forskere kan ha mistet det med et batteri som slår seg av. En gruppe...

Tesla-eier stukket av ekskone – må kvitte seg med 700.000 kroner

En svensk Tesla-eier må ikke bare betale 700.000 kroner for forsøk på forsikringssvindel. Han er også dømt for det etter ekskonens avsløring. En Tesla-eier...

Elbil er en krise for Toyota – "Vi har lært av det"

Elbilen bZ4x er en så stor sak for Toyota at japanerne ønsker å skrote navnet. Og nå sier den norske importøren at de har...

Importøren publiserte danske priser for Renault 5

I Danmark starter den nye Renault 5 på 184.990 DKK. Og ifølge importøren er det en av de billigste prisene i hele Europa. Renault...

I 2024 solgte Ford flere Mach-E enn ekte Mustang

De taper en million kroner pr elbil. Fortsatt, i 2024 solgte Ford flere Mach-E enn ekte Mustang-modeller. Ford opplever en interessant utvikling i salget...

150 elbiler stilte opp ved ladestasjonen: «Flere var på vei»

150 elbiler stilte søndag i kø ved en ladestasjon i Sverige. «Og flere var på vei inn», sier Jan Fridberg mens han passerer kua....

Kjendisens legendariske Porsche leter etter en ny eier

Både Jerry Seinfeld og Steve McQueen har eid denne Porsche 917K. McQueen brukte til og med bilen til innspillingen av 1971-filmen Le Mans. Porsche...

Mazdas salg av bensinbiler satte rekord i 2024

Mazda-ledelsen mener at det bilistene egentlig vil ha er økonomisk oppnåelige biler med forbrenningsmotor. I 2024 solgte japanerne rekordmange bensinbiler. I en tid da...

Nesten 50 prosent av alle nye biler er fra Kina

Nesten 50 prosent av alle nye biler i november 2024 kom fra Kina. Og dominansen til kineserne forventes bare å vokse i årene som...