Bare noen få dager etter overtakelse av bilen fikk eieren av en nesten ny Fisker Ocean problemer med alt fra låsing til åpning til start av bilen. Nå skylder han 71.000 kroner.
Eieren av en Fisker Ocean må nå betale en bilforhandler 71.000 norske kroner, fordi de to har havnet i en rettssak, som bilforhandleren fikk med seg.
Saken gjelder en Fisker Ocean som ble kjøpt i vinter hos bruktbilforhandleren Lysholm Bil i Trondheim.
Bilen, som den gang hadde i underkant av 2.000 kilometer, ble kjøpt for 680.000 kroner. Like etter begynte imidlertid bilen å rapportere det ene problemet etter det andre.
Allerede tre dager etter kjøpet opplevde eieren utfordringer med bilen. Han hadde problemer med å låse, åpne og starte den.
Dette er skrevet av Norsk Motor .
LES OGSÅ: Kinesere lover å lage elbilbatterier av salt
Og på et tidspunkt ble det for mye. Men bilforhandleren ville ikke gå med på å heve kjøpet. Derfor havnet de to i tingretten.
Her argumenterte eieren med at bilen allerede var defekt da han kjøpte den. Og at bilen heller ikke kan få noen form for oppdateringer som kan bøte på problemene.
Bilen er, sier eieren, umulig å selge videre av samme grunn. Saken er nå avgjort i tingretten, der man ikke mener at bileier har en god nok sak. Forklaringen om de mange feilene og de ikke-eksisterende oppdateringene er ikke nok til å heve kjøpet.
Selv ikke om bilen var verdiløs. Nå må altså sjåføren betale bilforhandlerens saksomkostninger på 71.000 kroner. Akkurat som han selv må finne pengene til sine egne advokatregninger.
Denne saken legger til de utfordringene flere eiere av Fisker Ocean har opplevd. Ikke minst etter at Fisker Danmark gikk konkurs tidligere i år.
Konkursen har blant annet medført at rundt 360 danske eiere nå selv er ansvarlige for å betale garantireparasjoner. Les mer om det her .
Bilmerket Fisker Inc. er ikke stengt ennå. Selskapet er imidlertid under avvikling i USA. Noe som også betyr at det er opptil 170.000 danske kroner tilgjengelig i 'rabatt' på en lagerbil. Hvis du tør.
Alle lagre av Fisker Inc.-biler må tømmes før virksomheten kan stenges permanent. Selv de siste Fisker Inc.-ansatte forlot merkevarens siste hovedkvarter i kaos. Huseieren snakker om det her .