21. desember, 2024

Fisker Ocean-eiere må selv betale for garantireparasjoner

For Fisker Ocean-eiere er ikke mye normalt. Nå må bilistene selv betale for garantireparasjoner hos merket, som halter på randen av konkurs.

Fisker Inc., som allerede har gått konkurs i både Danmark, Norge og Sverige, har informert Ocean-eierne om at bilene deres trenger en rekke ting.

Noen av dem er mer problematiske enn andre. Men kostnadene må bilistene bære selv. Fisker Inc. vil definitivt ikke hjelpe på den måten.

Merket opplyste dette på nettsiden sin under fanen "gjenkallingsoppdatering". I alle fall fram til onsdag 18. september. Her var det bl.a. til:

Tre av tingene som kan fikses relativt uproblematisk fra Fisker Inc. sin ende av tabellen er følgende:

  • Programvareoppdatering for å løse tap av fremdrift.
  • Programvareoppdatering for å fikse feil visning av varsellys.
  • Programvareoppdatering for ytterligere å forbedre uventet reduksjon i regenerativ bremsing.

To av punktene er mer problematiske og på dette tidspunkt knyttet til en ukjent regning for Fisker-eierne.

LES OGSÅ: Clarkson innrømmer – stopper på TV på grunn av elbiler

  • Inspeksjon og eventuell utskifting av utvendige dørhåndtak på grunn av blokkering og manglende åpning.
  • Utskifting av elektrisk vannpumpe i kabinen på grunn av vannpumpesvikt som resulterer i tap av kjøretøyets fremdrift.

    " Vær oppmerksom på at kostnadene knyttet til arbeidet og reparasjonsprosessen må dekkes av deg som korvetteier ", skrev Fisker.

Men nå har merket tilsynelatende angret på formuleringen. Nå heter det at merket skal dekke kostnadene.

Ifølge norske Motor er det ingen som foreløpig vet hva det vil koste Fisker Inc. og til slutt eierne å få reparert bilene sine under "garantien".

Dette skyldes bilmerkets situasjon som konkursbeskyttet under kapittel 11 i den amerikanske selskapsloven.

Regelen innebærer at Fisker Inc. i forbindelse med avtale inngått i skifteretten, kan fortsette inntil alle eiendeler i selskapet er solgt.

I sommer lyktes Fisker Inc. å selge over 3000 biler på en gang. Bilmerket, nedleggelsestruet og dypt gjeldssatt, måtte imidlertid frigjøre bilene for en relativt liten sum på grunn av svært liten interesse.

Selskapets grunnlegger, danske Henrik Fisker, forsøkte umiddelbart å få et større bilmerke til å overta virksomheten for konkursbeskyttelse. Det skal ha vist seg å være Nissan. Men japanerne sa til slutt veldig tydelig nei takk.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Disse feilene i elbiler har gått ned med 80 prosent på 8 år

På 8 år har antall feil på elbiler, som...

Har du husket å endre bilforsikringen hvis du jobber mer hjemmefra?

Mange glemmer å justere kjørelengden på bilforsikringen når de...

Lottas Volkswagen tatt i svindel – det strømmer inn boder

Bilskiltene til Lotta Sandströms Volkswagen Passat er kopiert. Nå...

Bilmerkene gjør bensinbiler dyrere for å selge elbiler

De europeiske bilmerkene har ennå ikke lykkes med å...

Kristians Fisker Ocean meldte om feil og brant opp

Fisker Ocean burde vært den store inngangen til et...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Frankrike dropper statstilskudd til små elbiler – har ikke råd

I et litt bisarrt politisk grep har Frankrikes regjering besluttet å droppe alle statlige subsidier til elektriske motorsykler og små elbiler som Citroën Ami....

Kaller elbil dødelig – MG4 involvert i alvorlig ulykke

Flere eiere kaller det elektroniske stabiliseringsprogrammet (ESC) i kinesiske MG4 livsfarlig. Og nå har det skjedd en alvorlig ulykke i Sverige. Ifølge vitner skled...

Konkursrammede Fisker har solgt flere elbiler enn Volkswagen

Det er ikke til å unngå en bisarr tvist på offisielle salgslister i USA - konkursrammede Fisker Inc. har solgt flere elbiler enn Volkswagen....

Krisen er total – Volkswagen sparker 35.000 ansatte

Det skjer ikke akkurat nå. Men mot 35.000 vil Volkswagen ha sparket 35.000 ansatte og stengt flere fabrikker. Forliket ble inngått fredag ​​kveld. Volkswagen...

Ny test: Elbilen er svak i kaldt vær

Elbilen er ikke løsningen for alle. Og nå viser en ny svensk test at teknologien kommer til kort når det blir kaldt. Spesielt mot...

Stockholm får forbud mot å innføre verdens strengeste miljøsone

Mens alle kommuner i Danmark har fått lov til å innføre nullutslippssoner fra nyttår, tvinges nå bystyret i Sveriges hovedstad Stockholm til å forlate...

Porsche slår alarm – 8000 ansattes jobber er i fare

Volkswagen-konsernets krise har nådd Porsche, der det nye merket varsler at det kan bli tvunget til å si opp 8.000 ansatte. Hos Porsche frykter...

BMW-eier med ulovlig julepynt slapp unna kjempebot

En eldre BMW var tydelig ulovlig da politiet oppdaget den på motorveien. Likevel slapp eieren unna med en hevet pekefinger. Eieren av en eldre...

Enorme ladeoperatør konkurs – skylder over 100 millioner DKK kroner

Onsdag denne uken ble en gjenoppbyggingsplan forkastet, og torsdag valgte ladestasjonsoperatøren Eways å kaste inn håndkleet. Konkursen etterlater seg en gjeld på over 100...

Ford jukser – må tilbakekalle 769.000 dieselbiler

Ford har blitt tatt i juks med et bredt utvalg av dieselmotorer spredt over hele Europa. Derfor må merket nå tilbakekalle 769.000 biler. Juks...

Så dårlige er elbilbatterier etter 260.000 kilometer

Batterier i elbiler mister kapasitet. Men ikke så mye som mange kanskje forventer. Selv ikke etter 260.000 kilometer. Det viser en ny tysk test....

Lottas Volkswagen tatt i svindel – det strømmer inn boder

Bilskiltene til Lotta Sandströms Volkswagen Passat er kopiert. Nå strømmer det på med boder, uten at hun kan gjøre noe. Hjemme er det anslått...