Fisker har tidligere opplyst at merket har fått bygget 10.000 biler. Men nå tilbakekalles 18.346 biler.
Midt i en truende konkurs blir Fisker Inc., med danske Henrik Fisker i spissen, nå tvunget til å tilbakekalle 18.346 biler.
Dette er mer enn 8.000 biler flere enn Fisker tidligere opplyste at den hadde bygget ved Magna Steyr-fabrikken i Østerrike. En fabrikk som for øvrig ikke forventer at Fisker noen gang skal bygge biler igjen. Les mer om det her .
Den nye tilbakekallingen skyldes to feil. Den ene – som 11.201 biler kan være berørt av – gjelder mangel på motorkraft. Dette skyldes en feil i de elektriske motorene.
Det skriver Reuters .
LES OGSÅ: Ny test avslører at elbiler også har problemer i regnvær
Den andre feilen som tilbakekallingen bygger på, dreier seg om mulig defekte skjermer i bilene. Her har eiere meldt inn biler som ikke kan vise de lovpålagte gjenstandene som speedometer.
Fisker sier selv at de vil prøve å løse problemene med en programvareoppdatering. Men også her kan det være problemer. Flere Fisker-eiere har tidligere sagt at det er vanskelig for bilene å laste ned ny programvare i det hele tatt.
Tidligere har Fisker fortalt at det er bygget 10.193 biler ved fabrikken i Østerrike, og at de har solgt i overkant av 5.000 av dem. De siste oppgjørene viser imidlertid at det derfor dreier seg om langt flere biler.
Av samme grunn kan Fisker Inc., som nå er nede på å ha 150 ansatte på lønningslisten etter nok en runde med permitteringer, ha betydelig større beholdninger av biler stående enn først antatt.
Fisker har også så store problemer med å betale regningene at gründer Henrik Fisker nå reelt har mistet kontrollen over bilmerket. Kontrollen ligger nå hos en eller flere investorer.
En av dem har tilsynelatende krevd et ellers beskjedent millionlån tilbakebetalt umiddelbart. I likhet med Fisker har den flyttet fra hovedkontoret til et bygg hvor det tidligere var ansvarlig for utviklingen av merkets eneste modell, Ocean. Les mer om det her .
Bilmerket har på forhånd varslet alle sine ansatte om at de får sparken dersom merket ikke kan redde seg selv før 1. juli. Fiskere i Østerrike har også allerede søkt konkursbeskyttelse fra de lokale domstolene.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!