Flere japanske bilmerker har fått pålegg om å stoppe produksjon, salg og frakt av flere bilmodeller som er tuklet med.
Det er ikke bare Toyota som i disse dager innrømmer å ha jukset med sertifisering i forbindelse med kollisjonstester av nye biler.
Honda, Mazda og Suzuki har også fanget japanske myndigheters oppmerksomhet på grunn av mistanker om juks med sikkerhet og bilenes CO2-utslipp.
Av samme grunn har bilmerkene fått pålegg om å legge ned produksjonen, stoppe alt salg og frakt av de berørte bilene.
Det skriver Reuters .
LES OGSÅ: Uten statlige tilskudd kjøper svenskene 35 prosent færre elbiler
Mazda har blant annet innrømmet 'uregelmessigheter i forbindelse med kollisjonstester'. Derfor er salget av MX-5 og Mazda2 i Japan suspendert.
Toyota har også tuklet med dataene som ligger til grunn for kollisjonstester. Toyota har blant annet brukt sertifiseringer fra eldre modeller for å kunne få nyere biler gjennom produsenten. Les mer om det her .
– Vi beklager på det sterkeste for enhver bekymring eller ulempe dette kan medføre for våre kunder og interessenter som setter sin lit til Toyota, heter det i en uttalelse fra merket.
Tilbake hos Mazda har ledelsen allerede erkjent at det har vært jukset med kollisjonstester, som påvirker «mer enn 150.000 biler». Skandalen er en forlengelse av en annen skandale hos Toyota-eide Daihatsu.
I fjor kom det frem at det japanske merket har jukset og manipulert sikkerheten siden 1989. I desember 2023 ble produksjonen stanset. Men det er ikke Toyotas eneste problem.
Hino, som lager lastebiler og også eies av Toyota, ble allerede anklaget for juks i august 2022. Merket har manipulert utslipp fra forbrenningsmotorer i minst 20 år. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!