25. april, 2025

Flere bilmerker i fare – direktøren er klar til å stenge dem

Flere bilmerker står i fare for nedleggelse eller avhending. Stellantis' administrerende direktør Carlos Tavares har varslet at konsernet er klare til å stenge bilmerker som ikke tjener penger.

Stellantis er ikke en veldedig organisasjon. Det skal tjenes penger, og det setter flere av verdens fjerde største bilkonsern sine merker i fare.

Administrerende direktør, Carlos Tavares, har annonsert at Stellantis er klar til å stenge de merkene som ikke tjener penger.

Kunngjøringen kom i forbindelse med at Stellantis la frem årsregnskapet for 2023. Her er det tydelig at bilkonsernet bommet på flere av sine inntjeningsmål for året.

Det skriver Reuters .

LES OGSÅ: Ektepar sjokkert – «Flyvefisk knuste Teslaen vår»

– Vi har ikke råd til merker som ikke tjener penger, sa Tavares kort og godt.

Dermed er toppsjefen snudd på et fat. Så sent som i 2021 kunngjorde han at alle de 14 Stellantis-merkene hadde en fremtid i konsernet og at ingen av dem ellers var til salgs.

Det er spesielt Maserati analytikere spår at Stellantis gjerne vil selge. Merket kom ut av første halvdel av 2024 med et tap på 82 millioner euro. Det tilsvarer i underkant av 612 millioner danske kroner.

De samme analytikerne mener også at Stellantis vurderer å fullstendig stenge både Citroëns undermerke DS og Lancia, da disse kun genererer minimale overskudd.

Stellantis-konsernet kom selv ut av første halvår 2024 med et overskudd på 5,6 milliarder euro, tilsvarende i underkant av 42 milliarder kroner.

Det både er og høres ut som mye penger. Men det er faktisk en nedgang på nesten 50 prosent sammenlignet med samme periode i 2023. Samtidig hadde analytikere forventet at Stellantis skulle presentere 7 milliarder euro i overskudd for første halvår 2024.

Carlos Tavares kaller da også regnskapet både en skuffelse og en ydmykelse. Hvis han ender opp med å stenge DS og Lancia, vil han stenge spesielt ett merke, som Stellantis ellers graver fram av glemselen.

Heldigvis kommer ikke den første nye Lanciaen på mange år til Danmark i det hele tatt, men det er den. Det er imidlertid ikke snakk om noen Lancia. Faktisk er bilen bygget på en Peugeot-plattform. Les mer om det her .

Når det gjelder hva som vil skje med Maserati, er det sannsynligvis bare Stellantis som har en reell idé. Men en mulighet er å spørre de tidligere eierne i Ferrari om de vil kjøpe.

I 1997 overtok Ferrari femti prosent av Maserati fra Fiat (som faktisk eide Ferrari, red.). Mindre enn 10 år senere ble imidlertid Maserati solgt ut igjen og slått sammen med Alfa Romeo. Ferrari brøt ut av Fiat-konsernets grep i 2016.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ford fortsetter farlig rekord: verst av alle bilmerker

Ingen andre merker i bilindustrien starter så mange tilbakekallinger...

Etter kritikk – elbiler får 5 års fabrikkgaranti i Danmark

Wismo Group, som importerer Stellantis-konsernets merkevarer til Danmark, har...

Audis nyeste elbil kommer aldri til Danmark

Den nye elektriske kombikupeen AUDI E5 debuterer snart på...

Tesla-terrorist risikerer 40 års fengsel for bombe

Ifølge amerikanske myndigheter står 40 år gamle Jamison Wagner...

Syklist blinket av kamerabil – korte 20 km/t for fort

En syklist som kjører 20 km/t for fort er...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....