Amerikanske General Motors tror flere kan bli overbevist om å kjøre elbil dersom bilene er utstyrt med falske manuelle gir.
Hva kan få deg inn i en elbil? Hvis svaret er en simulert manuell girkasse, er du sannsynligvis den General Motors ønsker å lage biler for i fremtiden.
Bilkonsernet tror uansett at flere bilister kan overbevises om å velge elbil dersom den i tillegg har clutchpedal. Eller i det minste noe som ser ut og oppfører seg som en clutchpedal.
GM har dermed sendt inn en søknad om nytt patent på denne typen teknologi i USA. Det skriver GM Authority .
Men selv om clutchen – og dermed pedalen – faktisk er koblet til elmotorens girkasse, kan det skape en følelse «som er mer engasjerende for føreren», skriver GM i patentsøknaden.
LES OGSÅ: Selskapet bak dansk bilvirksomhet sier opp 250 personer
Samtidig hevder imidlertid konsernet at den simulerte manuelle girkassen ikke vil kunne påvirke motoren direkte, derfor kan verken elmotoren eller girkassen ta direkte skade dersom du skulle bomme på et gir.
Bare fordi GM nå håper å ha patent på denne typen ting, betyr det ikke at verken Cadillac eller Chevrolet, begge General Motors-merker, noen gang vil bruke teknologien.
Spesielt ikke når det kommer til noe sånt som "manuell gir". På hjemmemarkedet i USA har gapet mellom nye biler med manuell gir blitt lengre og lengre i årevis. Og noen bilmerker bygger ikke slike biler lenger.
Automatgiret har også blitt stadig mer populært her hjemme. Spesielt i takt med utbredelsen av elbilen. Generelt er det ingen girskifte å følge i en elbil. Det vil si annet enn valget mellom 'drive', nøytral og R for revers – altså revers.
Når det er sagt, har trenden lenge gått mot utryddelse av den tredje pedalen. Allerede i 2020 ble 6 av 10 nye biler i Danmark solgt med automatgir.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!