Xpeng-sjef Xiaopeng Han er ikke i tvil om at dagens konkurranse i bilindustrien vil drepe enda flere bilmerker. – Det blir vanskeligere enn noen gang, sier han.
Xpengs administrerende direktør, He Xiaopeng, spår en dyster fremtid for mange bilmerker. Han mener perioden fra 2025 til 2027 vil bli en nådeløs «utskillelsesslask» i bilindustrien. Bare de sterkeste vil overleve i den harde konkurransen som preger markedet.
Spesielt i Kina, som er verdens største bilmarked, er planen et blodbad.
Allerede i november i fjor spådde He Xiaopeng en drastisk reduksjon i antall bilprodusenter.
– Fra 300 oppstartsbedrifter er det nå færre enn 50 bedrifter som eksisterer, og bare 40 av dem selger faktisk bil hvert år.
"Jeg personlig tror det bare vil være syv store bilselskaper igjen om ti år," forklarte han til The Straits Times.
He Xiaopengs spådommer støttes av andre industriledere. Mercedes-Benz-sjef Ola Källenius advarte i oktober om en «eksistensiell kamp» for vestlige bilprodusenter mot kinesiske rivaler.
– Det er en darwinistisk priskrig og en markedsrensing. Mange av spillerne som er her nå, vil ikke være her om fem år», uttalte Källenius på Berlin Global Dialogue-konferansen.
Ifølge He Xiaopeng skal den kinesiske elbilindustrien gjennom flere brutale «knockout-runder» de neste tre-fire årene.
Den perioden vil bli etterfulgt av en «all-star-konkurranse» i de påfølgende syv til åtte årene, hvor kun de mest suksessrike bilmerkene vil stå igjen.
Konkurransen i bilindustrien 2025 vil bli tøffere enn noen gang før, spår He Xiaopeng i et internt brev til Xpengs ansatte. Brevet, innhentet av The Wall Street Journal , beskriver en bilindustri under hardt press.
I industrien, som er sterkt støttet av det kommunistiske diktaturet i Beijing, kjemper en rekke bilmerker for å overleve, inkludert NIO, BYD, Li Auto, Geely-merkene og Great Wall Motors alle mot hverandre.
He Xiaopengs spådommer maler et bilde av en bilindustri i stadig endring. Bare tiden vil vise hvilke bilmerker som klarer seg gjennom det som kan bli blodbadet som kommer. Audi eksperimenterer med en serie biler uten logo. Les mer om hvordan det henger sammen her .