Telenor, som det første teleselskapet i Danmark, har annonsert når de skal slå av 2G-nettet. Dette kan få konsekvenser for hundretusenvis av danske biler.
I Sverige er de noe lenger fremme med utfasing av 2- og 3G-nettet enn i Danmark. Allerede neste år slår svenskene av de to typene nettverk.
Det skriver den svenske utgaven av Auto motor og sport .
Og det kan få konsekvenser for mange av bilene på svenske veier. Men det samme er faktisk tilfellet her hjemme.
Alle biler som er solgt i EU siden 31. mars 2018 skal være utstyrt med et aktivt nødanropssystem. Den såkalte eCall.
LES OGSÅ: Nordjydes splitter nye Fisker har tapt minst 200.000 kroner i verdi
Det første av disse systemene er imidlertid avhengige av 2G- og 3G-nettverket, som i hvert fall i Sverige snart vil bli slått av. Bare i Danmark ble det solgt hele 218 000 nye personbiler i 2018.
Og umiddelbart er det ingen hjelp å få. Verken fra myndighetene eller bilmerkene. Det er den enkelte bileiers eget ansvar at nødanropet i bilen fungerer. Ellers vil det tilsvare ferdselsforbud på sikt.
Det sier Carl-Erik Stjernvall, ekspert i Riksförbundet M Sweden, til Auto motor og Sport. Hjemme har imidlertid bilistene umiddelbart litt lenger å kjøre.
Som det første teleselskapet til stede i Danmark, har Telenor annonsert at de vil slå av 2G-nettet i 2030.
Teleselskapet vil imidlertid ikke gi detaljer om en eksakt dato foreløpig. Det skriver Ingeniøren.
Foreløpig er det ingen lossing som holder de eldste eCall-systemene i live etter nedleggelsen av 2G-nettet, heller ikke i Sverige.
Carl-Erik Stjernvall forklarer at dersom eCall-systemet slutter å virke, er det ensbetydende med trafikkforbud – det vil si at bilene ikke får kjøre på veiene.
På hjemmebane har et merke som Nissan for eksempel allerede informert enkelte bileiere om at nedstengningen av 2G-nettet vil få konsekvenser for dem. Dog på en litt annen måte. Les mer om det her.
Les flere nyheter fra og om bilindustrien her!