For første gang har prisen på batteripakker falt under 100 dollar pr kilowattime. Foreløpig gjelder dette imidlertid kun produksjon av elbiler i Kina.
På bare ett år har prisen på de billigste koboltfrie LFP-batteriene med jernfosfatkjemi sunket med over halvparten. 51 prosent for å være nøyaktig.
Det betyr at elbiler teoretisk sett er billigere enn bensinbiler. I hvert fall innen produksjon. Den dramatiske utviklingen i prisen på batteripakker gjelder imidlertid kun i Kina.
Dette skriver finansmediet Bloomberg .
Ifølge media er det i hovedsak to årsaker til at batteripakkene har blitt billige å produsere. For det første har råvareprisene for mineralene som må brukes i produksjonen av batteriet stupt.
LES OGSÅ: Formel 1-koret kommer ut som homofil
På den annen side har batteriprodusentene større kapasitet og dermed produksjon enn det som i dag er ettertraktet.
Det betyr imidlertid ikke at forbrukerne får billigere elbiler. På hjemmebane gjør en tariff på kinesiske elbiler at flere bilmerker har satt opp prisene. Og de som ikke har det holder prisen på et nivå der fortjenestemarginen fortsatt er enorm.
Tilbake i april kunne Boosted fortelle at enkelte bilmerker tar nesten 200 prosent mer for bilene sine i Europa enn hva tilfellet er hjemme i Kina.
Samtidig er det ifølge en tysk etterforskning bevist at det kinesiske diktaturet pumper milliarder av kroner i form av ulovlige statssubsidier inn i landets bilmerker.
Prispresset fra Kina, hvor batterifabrikkene ifølge Bloomberg kun opererer på 43 prosent av kapasiteten, er ekstremt dårlige nyheter for alle andre batteriprodusenter.
Et av selskapene som føler presset er sørkoreanske SK On. Her har direktøren erklært unntakstilstand, fordi man økonomisk sett har ryggen mot veggen. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her