Ford-direktør får hard kritikk for å ha brutt kinesisk bil

Fords administrerende direktør roser Xiaomis nyeste bil SU7 til himmelen. Han kaller det "fantastisk". Men andre kaller rosen «et slag i ansiktet».

I snart seks måneder har Ford-sjef Jim Farley kjørt rundt en elbil fra det kinesiske teknologiselskapet Xiaomi, noe som har utløst kritikk.

I en ny podcast berømmet han bilen og sa at han har kortsluttet den i seks måneder og helst ikke vil levere den tilbake. Uttalelsen har imidlertid fått blandet mottakelse og møtt motstand fra flere hold.

Jason Isaac fra American Energy Institute har vært blant de mest kritiske stemmene. Han uttrykker bekymring for at en direktør for en amerikansk bilprodusent støtter en kinesisk elbil, spesielt når Ford mottar store skattefinansierte subsidier samtidig.

Ifølge Isaac er det «et slag i ansiktet» for både amerikanske produsenter og skattebetalere, ettersom det amerikanske markedet tradisjonelt forsøker å fremme innenlandsk produksjon. Denne kritikken peker på at Fords valg om å investere i elektrifisering og motta statlige subsidier bør følges av en klar støtte til amerikanske biler fremfor utenlandske modeller.

Det skriver New York Post .

LES OGSÅ: Partiet vil forby alle sjåfører å parkere foran

Ford-direktør Jim Farley har tidligere tatt til orde for en overgang til elbiler på det amerikanske markedet og Fords satsing på utvikling av egne elbilmodeller.

Det faktum at han kjører en bil fra en utenlandsk produsent reiser imidlertid spørsmål om Fords strategi og deres forpliktelse til den nasjonale transformasjonen. For noen representerer Farleys valg et mulig misforhold mellom Fords elektrifiseringsambisjoner og støtte til amerikanske produksjonsstyrker.

Ford har ennå ikke offisielt kommentert kritikken, men saken vekker debatt om balansen mellom global konkurranse og nasjonal støtte til industrien.

Det er særlig spørsmålet om den kinesiske bilens teknologi og prisnivå sammenlignet med amerikanske modeller som trekkes frem som en utfordring i en tid hvor konkurransen om elbilmarkedet er intens. Med prisen på Xiaomi-bilen anslått til cirka 160.000 danske kroner, påpeker kritikere også at denne typen jobbeleker kan ha stor innvirkning på markedet.

Jim Farleys bruk av en utenlandsk elbil blir derfor sett på som en potensiell utfordring for Fords omdømme og fremtidige strategi på det amerikanske markedet.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo...

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte...

Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i...

RAM angrer – 5,7-liters V8-motoren er tilbake

Etter kundepress og nye forskrifter i USA, introduserer RAM...

To Kia-ansatte stjal 22 millioner kroner fra fabrik

To ledende ansatte hos Kia i India er mistenkt...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...