Ford kan nå fortelle at Danmark er på listen over de 15 europeiske landene hvor merket er godkjent for bruk av det selvregulerende Bluecruise-systemet.
Ford har godkjent den avanserte cruisekontrollen 'BlueCruise' i 15 europeiske land, inkludert Danmark.
Det sier bilmerket i en pressemelding .
Det betyr at danske eiere av Mustang Mach-E nå i realiteten kan slippe rattet og la bilen 'kjøre seg selv'. BlueCruise er imidlertid ikke helt selvforsynt. Langt fra faktisk.
Konkret er dette et system på såkalt nivå to av fem innen selvrensende teknologi. Det betyr at føreren kan slippe rattet, men fortsatt må holde blikket og dermed oppmerksomheten rettet mot trafikken.
LES OGSÅ: Danmarks nest mest populære bil tatt for gal bil
Ford opplyser at med den nye godkjenningen kan BlueCruise aktiveres på totalt 133.000 kilometer europeiske motorveier, og at den også fungerer fra motorveihastigheter ned til 0 km/t.
Bilister som har tenkt å bruke BlueCruise må imidlertid akseptere at alt overvåkes hele tiden. Et kamera i Mustang Mach-E holder rett og slett et øye med hva de gjør.
Imidlertid gjør Ford ikke BlueCruise gratis for noen i det hele tatt. Hjemme må alle Mustang Mach-E-eiere hoste opp 200 kroner i måneden for å få aktivert den avanserte cruisekontrollen.
Ford er imidlertid verken den første eller den siste med denne typen "selvmatende" teknologi. I USA har Mercedes til og med lovet å ta på seg skylden for ulykker med selvkjørende biler.
På den annen side kan det tyske merket rykke enda lenger opp når det gjelder nivåene av selvrensende egenskaper. Les mer om det her .
Tilbake på Ford på nivå to kan ting som: akselerasjon, bremsing, kjørefeltet og avstanden til forankringsbilen nå styres av seg selv. Med andre ord, litt mer enn en vanlig adaptiv cruisekontroll vanligvis kan gjøre i dag.
I Danmark er det også personen bak rattet som har ansvaret dersom Bluecruise forårsaker ulykker i trafikken.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her