Ford har blitt tatt i juks med et bredt utvalg av dieselmotorer spredt over hele Europa. Derfor må merket nå tilbakekalle 769.000 biler.
Juks med dieselbiler er tilsynelatende en uendelig syklus. Foreløpig tilbakekaller Ford hele 769.000 biler i Europa på grunn av juks med dieselmotorer.
Det tyske transportverket, KBA, har avslørt at partikkelfilteret i en rekke modeller med dieselmotor ikke fungerer som det skal fra fabrikk. Problemet mener KBA finnes i biler produsert fra 2014 og fram til i dag.
Bileiere må ta bilene sine til et verksted for å få kalibrert partikkelfilteret. I noen tilfeller kan det være nødvendig å bytte filteret helt.
Feilen ble oppdaget da et stort antall Ford-biler sviktet inspeksjon på grunn av for høye utslippsnivåer. Bileiere som allerede har betalt for å få byttet partikkelfilteret kan kanskje få dekket kostnadene av Ford.
Dette er skrevet av Automobilwoche .
Tilbakekallingen kommer på et ubeleilig tidspunkt for Ford, som opplever en nedgang i salget i Europa på nesten 18 prosent i år.
I tillegg til kostnadene ved selve tilbakekallingen, risikerer Ford å måtte betale store bøter til EU for brudd på utslippsregelverket. Samtidig har det vist seg at interessen for merkede elbiler er så liten at produksjonen av flere modeller er trappet ned. Les mer om det her .
Utskifting av partikkelfilter kan koste inntil 14 000 kr pr bil, dersom Ford ikke dekker kostnadene, og bileierne selv må betale for det. Så det kan bli en betydelig utgift for Ford dersom et stort antall biler må ha nytt filter montert.
Hjemme i USA går det heller ikke så bra med tilbakekallingene. Faktisk kunne Boosted allerede tidligere i år si at ingen andre bilmerker tilbakekaller så mange biler på så kort tid.
Her hjemme – altså i Danmark – har bilmerket offisielt trukket seg fra markedet og solgt importen til de samme som bringer personbiler fra kinesiske BYD til landet.