At salget av ekte Mustang har falt med 34 prosent gjør at elbilen med samme navn igjen går forbi V8-modellen. Og det koster Ford dyrt.
Hver eneste dag taper Ford millioner på sin elbilavdeling, Model E. Likevel selger elbilen Mach-E bedre enn navnebroren Mustang.
Bare i februar solgte det amerikanske merket 2.792 Mustang-modeller. Det har bare vært 5.191 biler i løpet av årets to første måneder.
Samtidig kan merket notere at Mustang Mach-E-salget har økt med 62 prosent i samme periode i 2025, i motsetning til salget av bensinbiler som har stupt med 11,1 prosent.
Dette skriver The Drive .
Ford er også det eneste bilmerket som fortsatt bygger en klassisk muskelbil, etter at produksjonen av både Dodge Challenger og Chevrolet Camaro opphørte i fjor. Ingen av de to modellene vil få en etterfølger.
Ford selger nesten ingen Mustang i Danmark
På denne måten kunne man forvente at kundene ville strømme til Ford og Mustang. Men nei. For tallene peker mot noe helt annet. Fremtiden til Mustang som sportsbil er imidlertid ikke så usikker som den høres ut.
Administrerende direktør Jim Farley har forsikret kundene sine om at Ford alltid vil bygge en muskelbil med en V8-motor. «Hvis vi skal være de siste som gjør det», for å sitere sjefen selv.
Her hjemme er også Mustangen – altså den med forbrenningsmotor – en ubetydelig del av salgsstatistikken. I 2024 var det for eksempel bare 17 dansker som brukte penger på en kopi.
Til sammenligning klarte Ford i Danmark å selge 1.267 eksemplarer av Mustang Mach-E. Det er imidlertid nesten 100 biler færre enn året før.
Den ansiktsløftede Mustangen kommer kun til Danmark som V8-modell. I andre markeder er den også tilgjengelig med en 4-sylindret, 2,3-liters bensinmotor. En V6-motor er ikke lenger et alternativ i syvende generasjon.