Ford har nettopp lagt frem kvartalsregnskap med fryktelig store tap. Faktisk taper amerikanerne 262.000 kroner på hver eneste elbil.
Fords kvartalsregnskap avslører en ubehagelig sannhet. Ford taper 262.000 kroner på hver elbil de selger.
Selv om merket økte det samlede overskuddet i tredje kvartal, fortsetter elbiler å være en blødende økonomisk byrde.
Overgangen til elbiler er en utfordring for mange etablerte bilprodusenter, og Ford er intet unntak.
Selskapet har valgt å dele ut sin elbilproduksjon i et eget selskap, og resultatene er skuffende. Til tross for en kostnadsreduksjon på 10,6 milliarder DKK og et fall i produksjonskostnadene for Mustang Mach-E på 35.000 DKK, tapte Ford 8.37 milliarder DKK på salget av 32.000 elbiler.
Det tilsvarer et tap på 262.000 kroner per solgt elbil.
LES OGSÅ: Ford trekker seg fra Danmark
– Vi skal fortsette å ha fokus på kostnader og bli slankere som selskap, sier direktør Jim Farley.
Fallende priser på elbiler og økende kostnader bidrar til Fords tap. Tidligere i kvartalet måtte merket forlate planene om å lansere en stor elektrisk SUV, noe som medførte ekstra kostnader.
Fords overskudd i tredje kvartal skyldes først og fremst suksessen nyttekjøretøydivisjonen Ford Pro har hatt med salg av pickuper og varebiler. Pro-avdelingen hadde en omsetningsvekst på 10 prosent og et resultat på i underkant av 13 milliarder danske kroner.
Høymarginen på 11,6 prosent pr bil i Ford Pro er noe de fleste andre bilmerker med rette misunner. Volkswagen tjener betydelig under 1000 kr pr bil. Les mer om det her .
Fords kvartalsregnskap viser tydelig utfordringene knyttet til omstilling til produksjon av elbiler. Hos konkurrenten Stellantis er økonomien så presset at flere legendariske merker er truet av nedleggelse. For Chrysler kan det være over om bare to år. Finn den historien og mange flere her på Boosted.dk.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!