Selv om forhandlerne hater det og vil ha billige basismodeller med dieselmotorer, setter Audi opp prisen uansett. – Vi må bli dyrere, sier sjefen.
Audi har tatt en strategisk beslutning om å posisjonere seg som et enda mer eksklusivt og kostbart bilmerke, noe som ikke har falt i god jord hos alle forhandlere.
I kjølvannet av et år med betydelige salgsnedganger på over 20 prosent hjemme i Tyskland, har Audi gjort det klart at merket prøver en ny retning.
Mens rimeligere versjoner av deres elbiler vil bli lansert på kort sikt, inkludert en ny basismodell av Audi Q4, er det den langsiktige strategien som virkelig skiller seg ut.
Audis nye sjef i Storbritannia, Jose Miguel Aparicio, har avslørt at merket vil fokusere på å bli dyrere og eksklusivt i fremtiden. Dette kommer til uttrykk gjennom nye ultra-luksusmodeller som skal erstatte Audi A8 og Audi Q7.
Denne avgjørelsen har allerede møtt motstand fra den tyske forhandlerforeningen, som har uttrykt bekymring for at Audi har blitt for dyr. Disse klagene ser imidlertid ikke ut til å ha påvirket Audis planer.
"Vi tar et steg opp når det gjelder premium, økende prestisje, ønskelighet og oppfatning av merkevaren, og er mer interessert i kvaliteten på virksomheten enn kvantiteten," sa Jose Miguel Aparicio til Auto Express.
De nye Audi A6- og Q6-modellene som er på vei forventes å bane vei for den nye strategien, hvor kunder med større budsjetter skal stå i fokus.
– Det er en betydelig prisøkning, og for å gjøre den vellykket, må vi virkelig skape merkeappell og ønskelighet. Kjernen i det er produktinnovasjon.
– Men vi må også tilby dem en førsteklasses kundeopplevelse. Vi snakker om å gjøre en utvikling, gå opp og frem, sier Audi-sjefen.
Det er imidlertid ikke alle som liker at Audi satser på å skape et mer eksklusivt og ettertraktet image. En tysk sammenslutning av Audi-forhandlere er sterkt imot den nye strategien. De vil i stedet ha minst én billigere dieselmodell. Les mer om det her .