Mercedes' Kimi Antonelli har fått en AMG GT 63 S som en del av kontrakten sin. Men trafikkloven i Italia forbyr ham å kjøre den de neste 3 årene.
Mercedes' nye Formel 1-talent Kimi Antonelli mottar en kraftig Mercedes AMG GT 63 S. En ny italiensk lov forhindrer imidlertid den 18 år gamle rookien fra å kjøre bilen frem til 2028.
Den unge Formel 1-føreren Kimi Antonelli har fått nøklene til en splitter ny Mercedes AMG GT 63 S.
Dette skjedde i forbindelse med at Antonelli flyttet til Mercedes sitt Formel 1-lag fra 2025-sesongen. Antonelli er bare 18 år gammel.
Selv om han kjører verdens raskeste racerbiler, får han ikke kjøre sin nye gatebil i hjemlandet Italia. I hvert fall ikke ennå.
Dette melder Motorsport.com .
En spesiell italiensk trafikkregel er årsaken. Regelen trådte i kraft 14. desember 2024. Den forbyr nye sjåfører å kjøre biler med en effekt større enn 75 kW (kilowatt) per tonn.
Begrensningen gjelder de første tre årene etter at du har fått førerkortet.
Kimi Antonelli ble født i Bologna og fylte 18 år i august i fjor. Han besto førerprøven i januar 2025. Derfor omfattes han av de nye reglene frem til januar 2028.
Nye Mercedes AMG GT 63 S har en effekt på hele 430 kW per tonn. Det er godt over den tillatte grensen for nye sjåfører i Italia. På grunn av lovendringen måtte nye sjåfører kun vente ett år før begrensningen ble opphevet.
Konsekvensen for Antonelli er klar. Han kan sitte bak rattet og høre på lyden av bilens 4,0-liters V8-motor med biturbo. Men han får ikke kjøre den på offentlig vei i Italia de neste tre årene. Bilen kan stå i garasjen eller brukes utenfor Italias grenser.
Antonellis F1-prestasjoner og potensiale
Paradoksalt nok håndterer Antonelli Formel 1-biler daglig med kraft som ingen gatebil kan måle seg med.
Han regnes som en meget dyktig og presis racerbilfører. Men en er den virkelige verden. En annen ting er loven. I dette tilfellet trafikkloven.
Den unge italieneren har hatt en bemerkelsesverdig start på debutsesongen i Formel 1. Han tok over etter Lewis Hamilton hos Mercedes. Noe som uunngåelig har lagt et visst press på den 18 år gamle mannen.
Antonelli har imidlertid tatt utfordringen. Han har samlet 30 poeng på de tre første lobbehelgene. Den unge mannen gjorde seg kjent, spesielt under Australias Grand Prix.
Han kvalifiserte seg som nummer 16 etter å ha pådratt seg skader på bunnen av bilen hans. Likevel smalt han knepent ned til fjerdeplass i et regntungt løp.
Lagleder Toto Wolff har også kommentert innsatsen i Australia.
– I kvalifiseringen var det ikke hans feil, han traff bare en støt på feil sted. Han ville ha kvalifisert seg mye lenger frem.
Ny italiensk lov påvirker Antonellis Mercedes AMG GT
Wolff fortsatte om selve loben:
– I løpet så vi at han klarte å ta igjen alle sakte men sikkert uten å gjøre noen feil. Han hadde et lite spinn, men ellers er P4 resultatet han fortjener.
Løpene i Kina og Japan bekreftet hans evner ytterligere. Her endte han på sjetteplass i begge heatene.
– Jeg tror vi alltid har kjent potensialet hans siden han var barn. «Han presterer under press», sier Toto Wolff.
Ved siden av racingkarrieren sliter Antonelli med skolearbeid. Han går siste året på skolen og skal balansere løp, prøvekurs og eksamen.
– Jeg går siste året på skolen. Jeg har avsluttende eksamener. Så jeg prøver for tiden å finne en dato hvor jeg kan gjøre det (fullføre skolen, red.), noe som er ganske vanskelig, forklarte Antonelli nylig i podcasten «The Fast and the Curious».
– Det ville vært synd å bare slutte på siste skoleår. Og min mor er også med på det, så jeg gjør det for hennes skyld også.
Foreløpig må Kimi Antonelli nøye seg med å drømme om å kjøre sin Mercedes AMG GT 63 S på italienske veier.
I mellomtiden kan du lese mye mer om Mercedes og andre kraftige biler her på Boosted.dk. Vi har tidligere skrevet om hva det koster å for eksempel holde Mercedes sin hittil dyreste landeveisbil i gang når motoren skal skiftes etter 50.000 kilometer. Les mer om det her .