Monaco Grand Prix er det mest ikoniske løpet på Formel 1-kalenderen. Likevel innfører raseledelsen nå et forbud som bare påvirker rasen i fyrstedømmet.
Ikke alle mennesker er skapt like. Og det samme kan nå sies om forholdene på banene i motorsportens fremste klasse.
Før løpet i Monaco, som finner sted denne helgen, har løpsledelsen innført et forbud. Dessuten påvirker det bare rasen i fyrstedømmet.
Dette rapporteres av Motorsport.com .
Regelen betyr at Formel 1-lag må gjøre minimum to pitstopp per løp. bil. Selv om det sannsynligvis ikke er nødvendig og sannsynligvis bare er bortkastet tid.
Formel 1-ledelsen forsvarer seg med at regelen – som kun gjelder i Monaco – er ment å skape spenning på en bane der de allerede rekordstore bilene i mange tilfeller ikke kan forbikjøre hverandre i det hele tatt.
Den nye regelen som Formel 1 har funnet opp for anledningen kalles Artikkel 30.5 i det offisielle regelverket. Her er den i kondensert form:
«…Under Monaco GP må hver fører bruke minst tre forskjellige typer dekk (enten tørre eller våte). Hvis en fører ikke bruker medium- eller våte dekk under løpet, må de bruke minst to forskjellige tørre dekkblandinger – hvorav én må være fra de obligatoriske tørre blandingene (harde eller medium).»
Ethvert lag som ikke overholder denne regelen denne helgen vil bli gitt både tidsstraff og diskvalifikasjon fra selve løpet.
Tanken bak det nye forbudet er, ikke overraskende, å skape flere muligheter til å avansere i feltet for de 9 lagene som ikke får en fører på pole position på lørdag.
Publikum bør imidlertid ikke forvente at løpet blir mer spennende på grunn av dette. Alt avhenger av om lagene vet hvordan de skal utnytte den tvungne pitstoppen. Og det sier seg selv at de ikke synger i orkestergraven samtidig.
Formel 1-ledelsen innfører imidlertid ikke bare regelverksstramminger. Denne uken måtte en altfor langtgående innstramming iverksettes.
FIAs nestleder Claire Dubbelman innrømmer nå at den internasjonale motorsportorganisasjonen gikk for langt da den forbød sjåfører å banne.
Korene har imidlertid fortsatt ikke lov til å uttale seg om religiøse eller politiske spørsmål. Akkurat som det er forbudt å kritisere FIA-ansatte.
– Når det gjelder kommunikasjon med laget sitt, bør korene kunne si hva som helst, så lenge det ikke er støtende. Å banne over radioen vil ikke bli straffet, sier hun.