Formel 1-laget Aston Martin trenger penger. Men det har også bilmerket. Dette utløser nå et delvis salg av virksomheten.
Lawrence Stroll, styreleder i Aston Martin, øker sin eierandel i selskapet. Det skjer i en tid hvor bilmerket opplever utfordringer. Utfordringene sees både på aksjemarkedet og i Formel 1. Strolls handling signaliserer en fortsatt tro på prosjektet.
Aston Martin-aksjen har hatt en vanskelig periode. Siden september i fjor har kursen falt betydelig. Den gang var den rundt 160 pund, men er nå under 80 pund. Det tilsvarer en halvering på bare seks måneder.
Flere faktorer peker på årsaker til nedgangen. Problemer i forsyningskjeden nevnes som en vesentlig del. I tillegg har forsinkede leveranser og svekket etterspørsel i Kina spilt en rolle.
Det skriver Reuters .
De økonomiske vanskelighetene har fått konsekvenser. Stroll har hentet inn ny kapital i selskapet seks ganger siden tiltredelsen i 2020. Samtidig er arbeidsstokken redusert med fem prosent.
Formel 1-teamet, som kjører under Aston Martin-navnet, har heller ikke levert de ønskede resultatene. Siden 2021-sesongen har teamet brukt Mercedes-motorer. Suksessen på banen har vært begrenset i denne perioden.
Fremtiden med Honda og Newey
Det er imidlertid håp om en snuoperasjon for Formel 1-laget. Fra neste år vil teamet bytte motorleverandør til Honda. Det innebærer full fabrikkstøtte fra den japanske produsenten.
Honda vil designe kraftenheter spesielt for Aston Martins chassis. Dette åpner for tettere samarbeid mellom chassis- og motoravdelingen. Målet er å skape en best mulig totalpakke uten kompromisser.
Samtidig har Aston Martin sikret seg en avtale med Adrian Newey. Newey er en anerkjent designer i Formel 1-verdenen. Han står bak designet av flere suksessrike racerbiler gjennom historien.
Lawrence Strolls investeringer inkluderer både Formel 1-teamet og selve bilproduksjonen. Det er en felles innsats for å styrke merkevaren på flere fronter.
Den nye avtalen betyr at Strolls personlige eierandel øker. Hans konsortium, Yew Tree Consortium, øker sin eierandel fra 27,7 prosent til rundt 33 prosent.
Finansiering og justerte forventninger
Aston Martin opplyser at Yew Tree Consortium har uttrykt interesse for å øke andelen ytterligere. Målet kan potensielt være opptil 35 prosent eierskap.
For å nå over 30 prosent må konsortiet søke dispensasjon. Britiske selskapsregler krever normalt et overtakelsestilbud til andre aksjonærer når de krysser denne linjen. Aston Martin forventer at dispensasjonen vil bli gitt.
En del av finansieringen til Strolls økte engasjement kommer fra et strategisk salg. Aston Martin planlegger å selge en eierandel i sitt Formel 1-team, Aston Martin Aramco Formel 1-teamet.
Selskapet forventer å oppnå en pris for F1-aksjen som er over dagens bokførte verdi. Bokført verdi er oppgitt til ca. 74 millioner pund (ca. 984 millioner DKK).
Samtidig justerer Aston Martin forventningene til året. Bilprodusenten forventer nå kun en beskjeden vekst i antall leverte biler. Tidligere krevde prognosen vekst i «middels høye ensifrede prosenter». Justeringen skyldes blant annet forventede tollsatser fra USA.
Fremtiden vil vise om de nye investeringene og strategiske endringene er tilstrekkelige. Målet er å bedre situasjonen for både bilproduksjonen og Formel 1-teamet.
Du kan lese mer om Aston Martins gatebiler og nyheter fra Formel 1 her på Boosted.dk. Vi dekker kontinuerlig utviklingen for det ikoniske britiske merket.