De såkalte aktive fartshumpene har fått så mye kritikk i Danmark at Vegdirektoratet har fjernet dem i minst ett tilfelle. I Sverige er fartshumpen en «suksess».
Vegdirektoratet har fått så mye kritikk for de såkalte 'aktive fartshumpene' – Actibump – at i Faaborg på Sydfyn er humpen fjernet igjen.
Noe Boosted kunne fortelle kostet Vegdirektoratet én million kroner. Med andre ord, bare å få en støt. Men i Sverige hevder Trafikverket at bumpen fanger over 300.000 sjåfører på to år.
Humpen, som i prinsippet er en seks centimeter lang falllem som først frigjøres når en bilist kjører for fort, er satt ned flere steder i Sverige. Og myndighetene hevder at det bare plager folk som synger for høyt.
– I motsetning til andre fartshumper som humper og jettegryter, stopper disse kun fartskjørere.
– Vi har fortsatt merket stor forskjell, og målingene vi har tatt viser at det kun er mellom én og fem prosent som bjeffer for høyt, sier Eva Lundberg fra Trafikverket til Carup .
LES OGSÅ: Kina har kjøpt et tysk bilselskap i krise
Mens svenskene roser de nye fartsdumpene, har de hjemme vært en mindre katastrofe. Spesielt fordi for prisen virker de altfor dårlige.
– Actibump koster cirka ti ganger så mye som en vanlig asfalthump. Og til dette kommer en ganske høy vedlikeholdspris. Faktisk er prisen for å vedlikeholde en enkelt 'Actibump' den samme som det koster å lage en asfalthump, har trafikkforsker ved DTU Jeppe Rich sagt til DR.
Heller ikke kollega Harry Lahrmann, som er forsker ved Aalborg Universitet, ser poenget med de nye ujevnhetene. Faktisk kaller Lahrmann støtene for «en dårlig idé».
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!