Volvo EX90 skulle vært et elektrisk prestisjeprosjekt, men har i stedet endt opp som et bugfylt mareritt. Nå blir de første bilene tilbakekalt.
Da Volvo fløy journalister til USA for å prøvekjøre den nye EX90, var den full av feil. Bilene måtte blant annet startes av teknikere med datamaskin.
Og nå venter den første tilbakekallingen. Men nå har merkets egne testere funnet ut at boltene som Volvo fester baksetene i bilen med ikke er godt nok strammet.
Dette har fått Volvo i USA til å sende inn en såkalt frivillig tilbakekalling til den amerikanske trafikksikkerhetsmyndigheten, NHTSA.
Til myndighetene forteller Volvo at det dreier seg om feilmonterte seter i biler produsert mellom 25. juni 2024 og 26. september 2024. Feilen ble oppdaget da en testfører hørte setene rasle.
Volvo opplyser til myndighetene i USA at de har mistet feilen på samlebåndet. Men at de måtte produsere 117 biler med løse bakseter.
LES OGSÅ: Ford saksøker selskapet fordi ny bil ser gammel ut
Alt i alt har Volvo EX90 fått en mer enn uheldig start på livet som toppen av modellutvalget. Mye av teknologien som kundene har betalt for fungerer ikke i det hele tatt i bilene når de leveres.
I USA rapporterer forhandlere allerede at kunder angrer på kjøpet. Volvo har tidligere ikke ønsket å forholde seg til problemene med bilen. Men ifølge mediet Carup er EX90 rammet av så mange feil at de kan koste bilmerket milliarder å rette opp.
Andre, mindre biler i modellutvalget har det heller ikke bra. Boosted har bl.a. kunne fortelle at eiere av de små EX30 blokker sensorer i bilene for å unngå feil. Les mer om det her .
På hjemmebane tilbakekaller Volvo 119 andre biler med en om mulig alvorligere feil enn løse bolter. Merket har ikke klart å finne ut hvordan man skal montere enheten som pedalene er festet til. Det betyr at bremsepedalen kan løsne.