Hvis det står til TÜV, skal alle biler med mer enn 10 år på bagasjerommet kontrolleres hvert eneste år. Bare i Tyskland vil mer enn 24 millioner biler bli berørt.
For å øke sikkerheten på veiene krever nå den tyske organisasjonen TÜV at biler eldre enn 10 år skal kontrolleres hvert år. Til nå har et intervall på to år vært standard. Endringen innebærer at cirka 24 millioner biler i Tyskland vil være omfattet av de nye reglene.
TÜV begrunner de strengere kravene med at eldre biler har høyere risiko for tekniske feil som kan påvirke trafikksikkerheten.
Jürgen Wolz, som er medlem av TÜV Süds styre, sier i et intervju til Auto Motor und Sport at biler som ikke vedlikeholdes regelmessig utgjør en potensiell sikkerhetsrisiko.
En periodisk kontroll inkluderer en utslippstest og koster rundt 150 euro, tilsvarende nesten 1200 kroner i Tyskland.
Wolz forsikrer imidlertid at kostnadene for syn vil forbli rimelige til tross for de hyppigere intervallene. Dette må sikres gjennom bruk av avanserte testteknologier.
Forslaget om hyppigere kontroller av eldre biler er ikke nytt. EU-kommisjonen la frem et lignende initiativ i 2012, men det ble da avvist av EU-landene.
Den tyske bilistorganisasjonen ADAC kritiserte også planene, med henvisning til en studie som ikke viste en klar sammenheng mellom kortere testintervaller og trafikksikkerhet. Ifølge tysk statistikk skyldes kun 0,6 prosent av ulykkene tekniske feil.
TÜV satser også på elbiler. De mange moderne funksjonene og komplekse assistentsystemene i elbiler kan foreløpig kun testes i begrenset grad.
Wolz understreker behovet for en modernisering av synet slik at elbiler kan testes like grundig som biler med forbrenningsmotor. Dette er avgjørende, da andelen elbiler i trafikken forventes å øke i årene som kommer.
Her hjemme er grensen for periodisk syn veldig annerledes. Fabrikknye biler kan kjøre rundt de første fire årene uten å besøke en kontrollhall. Etter dette er det to år mellom besøkene. Når bilen oppnår veteranstatus er det åtte år mellom besøkene.