Etter over fire tiår stenger Assens Bil Center på Fyn. Eier Lars Hindsgaul ønsker ikke å selge elbiler og legger ned virksomheten.
Assens Bil Center på Fyn har eksistert siden 1982. Men det varer ikke ett år til. For eier Lars Hindsgaul vil ikke selge elbiler.
Det sier han til magasinet Motor .
Det er ikke fordi virksomheten går med tap. For selv om resultatet har gått ned de siste fem årene, er det fortsatt pluss på bunnlinjen.
Men det er ikke et pluss at de på Fyn vil kaste etter investeringene det vil kreve å selge elbiler.
– Vi hadde trodd at denne overgangen ville ta 10 år, sier Lars Hindsgaul om sin beslutning.
Men slik ble det ikke. Og den danske bilforhandleren er ikke alene. I 2020 sa en rekke Cadillac-forhandlere i USA at de heller ville stenge enn å selge elbiler.
Tilbake i desember 2020 sa 150 av Cadillacs daværende 880 forhandlere i USA til merket at de ikke utelukkende ville selge elbiler.
Av samme grunn gikk mange forhandlere med på å bli kjøpt ut av sine forhandlerkontrakter. Det tilsvarer 17 prosent av Cadillac-forhandlerne i USA.
Ifølge amerikanske medier betalte GM forhandlere et sted mellom 300 000 og en million dollar i såkalte 'buyouts'. Cadillac valgte imidlertid senere å omgjøre avgjørelsen.
Mindre enn 3 år senere sa Cadillac-ledelsen at de tross alt ikke bare ville selge elbiler i 2030. Dette kan skyldes merkets fiasko i Europa igjen.
På våre breddegrader burde Cadillac vært General Motors spydspiss i et storstilt comeback utelukkende med elbiler. Men som Boosted meldte i fjor, stengte amerikanerne en såkalt flaggskipbutikk i Oslo.
Bilmerket hadde ellers leid en av de dyreste adressene i Oslo. Men i august 2024 var leiekontrakten tom for alt med referanser til GM og biler.
Et kjapt Google-søk viser at det amerikanske bilkonsernet fortsatt prøver å kvitte seg med leieavtalen i Nedre Slottsgate 21, men prisen er ikke oppgitt i salgslisten.