Den tyske industrigiganten Liebherr utvikler en forbrenningsmotor som ikke bruker bensin eller diesel. I stedet er ammoniakk svaret.
Det tyske selskapet Liebherr har annonsert utviklingen av en forbrenningsmotor som ikke er avhengig av bensin eller diesel.
I stedet er den designet for รฅ kjรธre pรฅ ammoniakk.
Tyskerne forventer รฅ kunne presentere motoren for publikum pรฅ Bauma-messen, en internasjonal messe for bygge- og gruveindustrien, i Mรผnchen.
Det skriver selskapet i en pressemelding .
Ifรธlge Liebherr er ammoniakk et hรฅndterbart alternativ til hydrogen. I hvert fall innenfor bransjen. Selskapet har ogsรฅ investert stort i utvikling av ammoniakkdrevne motorer med mรฅl om รฅ redusere utslipp fra tunge kjรธretรธy.
I denne forbindelse har de ogsรฅ laget et sรฅkalt hydraulisk luftforsterkersystem. Systemet mรฅ tilfรธre luft til motoren etter behov.
Tyskerne forventer at dette vil gi lavere drivstofforbruk og en raskere reagerende motor.
โ Vi gjenvinner og lagrer energi fra vรฅre hydrauliske systemer og bruker den til raskt รฅ tilfรธre luft til motoren ved behov. Dette forbedrer bรฅde effektiviteten og ytelsen, sier Bouzid Seba, leder for forutvikling hos Liebherr.
Det hydrauliske luftforsterkningssystemet, som allerede er testet i forbindelse med hydrogenmotorer, kan ogsรฅ optimere ammoniakkmotorer og bidra til redusert drivstofforbruk. Akkurat som det burde forbedre drivstoffรธkonomien.
Liebherr forventer at forbrenningsmotorer som bruker renere drivstoff som ammoniakk vil vรฆre en del av en lรธsning mot en mer bรฆrekraftig transportsektor.
Det er relevant รฅ nevne at andre produsenter som kinesiske GAC og Toyota ogsรฅ har jobbet med utvikling av ammoniakkmotorer. Men det er for personbiler.
Det er imidlertid alt for tidlig รฅ si om teknologien har noen fremtid. Faktisk sier Toyota nรฅ รฅpent at de tviler pรฅ hydrogenbiler. Les mer om det her .