22. februar, 2025

Gikk konkurs i 2008 – Serbia ønsker å gjenopplive Yugo

To serbiske professorer har sikret seg rettighetene til bilmerket Yugo, som gikk konkurs i 2008. Målet er å bygge biler igjen.

Serbia ønsker å gjenopplive bilmerket Yugo, som tidligere ble produsert i daværende Jugoslavia.

To serbiske professorer står bak prosjektet, og de regner med å ha en prototype klar i løpet av de neste årene.

Dette melder den serbiske TV-kanalen SAT.

Yugo ble opprinnelig produsert av det serbiske bilmerket Zastava mellom 1978 og 2008.

Fabrikken lå i byen Kragujevac og bygde blant annet Fiat-modeller på lisens for det jugoslaviske markedet. Senere utviklet selskapet sin egen modell, som fikk navnet Yugo.

Det nye prosjektet, som har sikret rettighetene til navnet, ledes av Aleksandar Bjelic og Darko Marceta, som begge har erfaring fra bilindustrien.

De jobber med å lage en ny versjon av Yugo som skal tilpasses dagens bilmarked. De tekniske detaljene er ennå ikke offentlig tilgjengelig, men planen er å produsere en romslig stasjonsvogn, eventuelt med bensin- eller elektrisk motor.

Ideen om å lage en jugoslavisk bil stammet opprinnelig fra regimets ambisjoner på 1960- og 1970-tallet.

I motsetning til mange andre sosialistiske land hadde Jugoslavia en mer åpen økonomi. Dette betydde at de forsøkte å eksportere til Vesten. Blant varene var biler.

Jugo var jugoslavenes håp om suksess og internasjonal anerkjennelse.

Produksjonen startet på slutten av 1970-tallet, og på 1980-tallet ble bilen introdusert i USA som en rimelig europeisk modell.

Yugo oppnådde også en viss suksess. I 1988 ble en ny modell, Yugo Florida, lansert. I løpet av det første året ble det solgt 220.000 biler.

1990-tallskrigen på Balkan fikk imidlertid alvorlige konsekvenser for bilproduksjonen. Zastava-fabrikken overlevde de første årene av konflikten, men ble skadet under NATOs bombing av Serbia i 1999.

Produksjonen fortsatte i begrenset skala frem til 2008, da det hele gikk konkurs. Siden den gang har ingen ønsket å røre bilproduksjon i det moderne Serbia.

I dag har Yugo oppnådd en viss kultstatus. Selv om bilen aldri var kjent for høy kvalitet eller nevneverdig komfort, har modellen historisk verdi, og noen bilentusiaster ser på den som et interessant samleobjekt.

Med planer om å gjenopplive Yugo, håper Bjelic og Marceta å skape en bil som kan vekke interesse blant potensielle investorer. De forventer å presentere den første prototypen i forbindelse med Beograd Expo i 2027.

Serbia har tidligere hatt ambisjoner om å bygge en nasjonal bilindustri, men dette har vist seg utfordrende i en globalisert økonomi.

Hvorvidt den nye Yugo kan bli en suksess avhenger av flere faktorer, inkludert finansiering, teknologiske valg og markedsinteresse.

Og selv markedets interesse kan være vanskelig å fange. Mange nyere bilmerker har, til tross for lovende modeller, allerede brukket nakken. Slik gikk det blant annet for dansk-amerikanske Fisker Inc.. i fjor.

Hvis det nye Yugo-prosjektet blir vellykket, vil det være første gang på mange år at Serbia produserer en bil.

Det er imidlertid fortsatt for tidlig å si hvordan sluttproduktet vil se ut og om det kan få fotfeste utenfor landets grenser.

Latest

Don't miss

Nå skal bilutslipp lade batteriet

Varmen fra eksosrøret er sløsing med energi. Nå har...

Danske Simon er verdens beste – vil vinne DM

Simon Manley kan allerede kalle seg verdensmester i bilinnpakning....

Bilgiganten starter produksjon av 'superbatteri' for elbiler

Hyundai-konsernet, som også inkluderer Kia, mener nå at det...

Konkurs bilgigant betalte politikerne 23.000 kroner

En ny skandale ryster Tyskland. Ifølge avisen Bild Zeitung...

Nytt baksete koster 600 000 kr. – Bilen er verdt 150.000

Bilimportøren krevde 600.000 kroner for et baksete. Altså for...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla-eiere kjemper nå mot hverandre med ladekabler

Etter en krangel mellom to Tesla-eiere, der de endte opp med å slå hverandre med ladekabler, vil bilmerket nå unne seg en form for...

Jeremy Clarkson gjør comeback på TV-serien om biler

Jeremy Clarkson, som sverget på at han var ferdig med biler på TV, gjør nå comeback i bilprogrammet Car SOS. Jeremy Clarkson gjør comeback...

Statsråd nekter hjelp: Elbileiere må betale ekstra avgift

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkjenner at reglene 'er tullete'. Men samtidig vil han ikke fjerne avgiften som gjør det dyrere å kjøre elbil. Mange...

Disse ønskede skiltene ble avvist av det danske bilverket i 2024

De såkalte «ønskede» skiltene er dyre i Danmark. Men det gir deg ikke rettigheter til hver tekst. Det viser en dokumentgjennomgang som Boosted har...

Rasende Tesla-eier dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt

En rasende Tesla-eier i 40-årene er dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt etter at en stein fløy over og traff...

Bilmerke har gått konkurs – 1000 mister jobben

Bilmerket Nikola, som ville bygge elektriske lastebiler, kaster nå inn håndkleet i likhet med Fisker Inc. håndkleet i ringen. Rundt 1000 ansatte vil miste...

Ikoniske Top Gear-biler lagret – skal settes på museum

BBC ville skrote flertallet av de berømte Top Gear-bilene fra Clarkson, May og Hammond-tiden. Men nå får bilene leve videre på museer. Etter mange...

Nürburgring forbyr motorsykler på bane

Motorsykler har blitt forbudt fra verdens mest kjente racerbane - Nürburgring. I hvert fall under de såkalte touristenfahrten-dagene, da banen ellers er åpen for...

Ventetid på verkstedet? Hvordan fordriver du tiden?

Å ta bilen til verkstedet er sjelden den mest spennende delen av hverdagen. Enten det er en rutinesjekk, dekkskifte eller en større reparasjon, kan...

Bilgiganten tilbakekaller 33.000 brennbare elbiler

Tilbakekallingen av elektriske Mercedes-modeller har vist seg å være mye større enn først forventet. Nå sprer det brannfarlige problemet seg til 33.000 biler i...

Nå skal bilutslipp lade batteriet

Varmen fra eksosrøret er sløsing med energi. Nå har imidlertid forskere funnet en måte å bruke den energien på. Nemlig som strøm til batteriet....

Polestar 3 rammet av dyr defekt – eiere får erstatning

Polestar har utviklet biler så lenge at datamaskinene i dem har blitt for gamle. Den har mange feil, som nå må fikses med nye...