To serbiske professorer har sikret seg rettighetene til bilmerket Yugo, som gikk konkurs i 2008. Målet er å bygge biler igjen.
Serbia ønsker å gjenopplive bilmerket Yugo, som tidligere ble produsert i daværende Jugoslavia.
To serbiske professorer står bak prosjektet, og de regner med å ha en prototype klar i løpet av de neste årene.
Dette melder den serbiske TV-kanalen SAT.
Yugo ble opprinnelig produsert av det serbiske bilmerket Zastava mellom 1978 og 2008.
Fabrikken lå i byen Kragujevac og bygde blant annet Fiat-modeller på lisens for det jugoslaviske markedet. Senere utviklet selskapet sin egen modell, som fikk navnet Yugo.
Det nye prosjektet, som har sikret rettighetene til navnet, ledes av Aleksandar Bjelic og Darko Marceta, som begge har erfaring fra bilindustrien.
De jobber med å lage en ny versjon av Yugo som skal tilpasses dagens bilmarked. De tekniske detaljene er ennå ikke offentlig tilgjengelig, men planen er å produsere en romslig stasjonsvogn, eventuelt med bensin- eller elektrisk motor.
Ideen om å lage en jugoslavisk bil stammet opprinnelig fra regimets ambisjoner på 1960- og 1970-tallet.
I motsetning til mange andre sosialistiske land hadde Jugoslavia en mer åpen økonomi. Dette betydde at de forsøkte å eksportere til Vesten. Blant varene var biler.
Jugo var jugoslavenes håp om suksess og internasjonal anerkjennelse.
Produksjonen startet på slutten av 1970-tallet, og på 1980-tallet ble bilen introdusert i USA som en rimelig europeisk modell.
Yugo oppnådde også en viss suksess. I 1988 ble en ny modell, Yugo Florida, lansert. I løpet av det første året ble det solgt 220.000 biler.
1990-tallskrigen på Balkan fikk imidlertid alvorlige konsekvenser for bilproduksjonen. Zastava-fabrikken overlevde de første årene av konflikten, men ble skadet under NATOs bombing av Serbia i 1999.
Produksjonen fortsatte i begrenset skala frem til 2008, da det hele gikk konkurs. Siden den gang har ingen ønsket å røre bilproduksjon i det moderne Serbia.
I dag har Yugo oppnådd en viss kultstatus. Selv om bilen aldri var kjent for høy kvalitet eller nevneverdig komfort, har modellen historisk verdi, og noen bilentusiaster ser på den som et interessant samleobjekt.
Med planer om å gjenopplive Yugo, håper Bjelic og Marceta å skape en bil som kan vekke interesse blant potensielle investorer. De forventer å presentere den første prototypen i forbindelse med Beograd Expo i 2027.
Serbia har tidligere hatt ambisjoner om å bygge en nasjonal bilindustri, men dette har vist seg utfordrende i en globalisert økonomi.
Hvorvidt den nye Yugo kan bli en suksess avhenger av flere faktorer, inkludert finansiering, teknologiske valg og markedsinteresse.
Og selv markedets interesse kan være vanskelig å fange. Mange nyere bilmerker har, til tross for lovende modeller, allerede brukket nakken. Slik gikk det blant annet for dansk-amerikanske Fisker Inc.. i fjor.
Hvis det nye Yugo-prosjektet blir vellykket, vil det være første gang på mange år at Serbia produserer en bil.
Det er imidlertid fortsatt for tidlig å si hvordan sluttproduktet vil se ut og om det kan få fotfeste utenfor landets grenser.