Det er nå 13 år siden norske Think gikk konkurs for tredje gang. Det var dødsstøtet for prosjektet som en gang var eid av Ford.
Husker du den lille, elektriske bybilen Think? Vel, ikke sant? Vel, i disse dager er det også hele 13 år siden merket gikk konkurs for tredje gang.
Det som skulle vært det store elbileventyret gikk tom for strøm flere ganger, og tredje gang var det ingen nikkegenerator for å få batteriene i gang igjen.
Til slutt var det flere leverandører som ikke fikk penger. Og det visste faktisk selskapet bak bybilen, Think Global, allerede i februar 2011.
– De fortalte oss i februar at de ikke hadde penger og at de prøvde å skaffe ny kapital innen 60 dager. Siden har ingenting skjedd og vi har fortsatt ikke fått pengene, sa leverandøren av ledningsnettet til småbilene, AQ Wiring Systems.
LES OGSÅ: Tesla-eier avslørt av ekskone – må betale 700.000 kroner
Think kunne faktisk ikke engang betale for selve produksjonen av bilene, som fant sted i Finland. Valmet Automotive, som også bygde Fisker Karma noen år senere, fikk ingen penger.
I hvert fall ikke for de siste eksemplarene av de over 2500 bilene som ble bygget før den tredje og siste konkursen.
Think, som faktisk var eid av Ford mellom 1999 og 2003, er bare ett av de mange bilmerkene som ikke overlevde.
Selv ikke om en russisk forretningsmann ved navn Boris Zingarevich uttalte umiddelbart etter konkursen at det var en mulighet for å starte produksjonen på nytt under navnet Electric Mobility Solutions. Det skjedde bare aldri.
Allerede tre år før siste konkurs trakk den danske bilforhandleren Nellemann stikket på Think. Da hadde de solgt bare 21 biler til dansker rundt om i landet.