En dårlig energiutnyttelse gjør at syntetisk bensin – og syntetisk drivstoff generelt – ikke egner seg for personbiler, sier konsulentfirmaet.
Diskusjonen om det såkalte e-drivstoffet – eller syntetiske drivstoff – har ligget i kortene i flere år. Og det ser ikke ut til å ha gitt seg.
Mens merker som Toyota og BMW er tilhengere av teknologisk åpenhet – og at EUs planlagte forbud mot forbrenningsmotoren derfor bør droppes igjen – kritiseres også det syntetiske drivstoffet hardt.
Senest kommer det fra konsulentselskapet Capgemini. Her tas det godt nok til orde for bruk av syntetisk brensel. Den må bare ikke kunne brukes i personbiler og av privatpersoner generelt.
Det sier konsulentfirmaets teknologi- og innovasjonssjef Peter Fintl i et intervju med bransjemagasinet Automobil Industrie .
LES OGSÅ: BMW krever at elbiler får eget kjørefelt på motorveien
– Det er bare 15-20 prosent av energien som faktisk beveger bilen, og det forventes ikke å komme noe gjennombrudd som vil endre dette på mellomlang sikt, lyder kritikken.
Peter Fintl hevder også at tanken om at fremtiden til forbrenningsmotoren kan reddes av e-fuel er misvisende.
– Det er ingen vei utenom elbiler, slår teknologisjefen fast.
Om han har eller vil ha rett er vanskelig å forutse. Men flere bilmerker har i hvert fall begynt å angre på egne mål for elbiler. Faktisk er beklagelsene nesten identiske.
Senest har Audi annonsert at den fortsatt ikke kan holde sin egen deadline i 2033, da den ifølge merket fra Ingolstadt ellers ville være helt ferdig med forbrenningsmotoren.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!