Kinesiske BYD stormer fremover. Bare ikke på det danske markedet. Nå kan en ny teknologi kalt «Guds øye» hjelpe det kinesiske merket på vei.
Mens BYD ansetter 200 000 nye mennesker bare for å følge med på tempoet på merkevarens egne fabrikker, har det problemer med å overbevise danskene.
En ny teknologi, som kineserne kaller 'Guds øye', kan hjelpe med dette. Ideen er enkel. Eller i det minste er det slik det høres ut. Det 'guddommelige øyet' må høre selv BYDs billigere elbiler kjøre selv på et nivå som ikke er sett ennå.
Egentlig er alle BYD-biler som koster over 100.000 yuan, tilsvarende i underkant av 100.000 danske kroner, allerede utstyrt med teknologien.
Men nå vil systemet også være tilgjengelig for merkets billigere biler. Nærmere bestemt de som koster mindre enn 100 000 yuan. Og det er en helt spesiell grunn til det.
BYDs grunnlegger og nåværende direktør tror at selvkjørende biler vil være det nye innen i det minste den kinesiske bilindustrien.
"Jeg tror at selvkjørende teknologi vil være det nye i kinesiske biler," sa Wang Chuanfu til den tyske mediesjefen .
Direktøren mener det ikke kan vare lenge, fordi selvkjørende biler er like vanlig som alle mulige andre sikkerhetssystemer som sjåfører i nye biler allerede i dag tar for gitt.
Imidlertid er ikke alle enige med BYD-direktøren på det bestemte punktet. Nvidia, som bl.a leverer brikkesett til Volvo og Toyota, tror ikke på selvkjørende biler. Uansett er de bilene noe lenger unna enn for eksempel Tesla har hevdet de siste årene.
Nvidia-direktøren gir ikke mye kreditt til Teslas tilnærming, som sparer mange sensorer og i stedet fokuserer på kameraer.
– Vi trenger lidar, radar og alle lignende systemer. Ellers kan vi ikke garantere sikkerheten (i bilene, red.), sier Kani i en kommentar til Autocar.