Havner drukner i kinesiske elbiler – stå stille i ett år

Ifølge kilder som tyske og franske aviser har snakket med, har noen av de mange elbilene som for tiden hoper seg opp i europeiske havner stått stille i ett år.

På havnen i Esbjerg har du for øyeblikket å gjøre med opptil 4000 nye biler som ikke kommer på ordentlig. Men ute i andre europeiske havner er problemet langt større.

I Tyskland er det ifølge analytikere 100.000 elbiler som ennå ikke er solgt eller flyttet videre. Og den franske avisen Le Monde skriver at det om mulig står enda verre til i den belgiske havnebyen Antwerpen.

På selve havna, skriver avisen, står det biler så langt øyet kan se. Selv om stedet er godt bevoktet, er det ikke til å legge skjul på at de mange bilene tar mye plass. Og kanskje mer enn bra.

Ifølge Le Monde kommer alle elbilene fra Kina. Og her står de stille veldig lenge. For selv om bilene venter på å gå videre til land som Italia, Storbritannia, Tyskland og Polen, kan det lett skje at noen av dem sitter i havnen i ett år.

LES OGSÅ: 18-åring kort 157 km/t – nå skylder hun faren en Tesla

Dette forteller ansatte på stedet til både franske medier og den tyske avisen Zeit. Og det er ingen utsikter til at bilene går videre.

– Ja, nå har vi biler som har stått her i over ett år. Det er dager hvor kaoset er uhåndterlig, bekrefter de ansatte i Le Monde.

For å gi plass til det økende antallet biler som kommer til havnen, planlegges det å utvide terminalområdet. Men det må også reises ladestasjoner.

Et tredje problem er tempoet ved havnen. Det mangler rett og slett både folk og lastebiler som kan flytte de mange bilene raskt nok.

– Tempoet er hektisk. Det er mangel på lastebiler og sjåfører overalt, sier lastebilsjåfør Rinus de Vries til Le Monde.

Et lignende problem kan ifølge avisen finnes i den tyske byen Bremerhaven, hvor det kinesiske merket BYD nylig har levert hele 3000 nye biler. Og flere skip, som BYD planlegger å sette på faste ruter til Europa, er på vei.

Problemet er at de kinesiske merkene ennå ikke har virkelig overbevist europeerne. Det ser man blant annet på salgstallene hjemme. Den siste rapporten fra De Danske Bilimportorer viser at kun ett kinesisk merke, nemlig Volvo, kommer inn på topp 10 fra 1. januar til 31. mai 2024.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

Eksperter: Branntepper får elbiler til å eksplodere

Både amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk...

Strøm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilførere mener...

Nye EU-regler: Bensin og diesel blir dyrere

På mange måter er det den store kalkulatoren som...

Det utenkelige har skjedd med Tesla – folk forsvinner

Teslas popularitet stuper globalt fra 23 til 18 prosent....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...