19. oktober, 2024

Havner drukner i kinesiske elbiler – stå stille i ett år

Ifølge kilder som tyske og franske aviser har snakket med, har noen av de mange elbilene som for tiden hoper seg opp i europeiske havner stått stille i ett år.

På havnen i Esbjerg har du for øyeblikket å gjøre med opptil 4000 nye biler som ikke kommer på ordentlig. Men ute i andre europeiske havner er problemet langt større.

I Tyskland er det ifølge analytikere 100.000 elbiler som ennå ikke er solgt eller flyttet videre. Og den franske avisen Le Monde skriver at det om mulig står enda verre til i den belgiske havnebyen Antwerpen.

På selve havna, skriver avisen, står det biler så langt øyet kan se. Selv om stedet er godt bevoktet, er det ikke til å legge skjul på at de mange bilene tar mye plass. Og kanskje mer enn bra.

Ifølge Le Monde kommer alle elbilene fra Kina. Og her står de stille veldig lenge. For selv om bilene venter på å gå videre til land som Italia, Storbritannia, Tyskland og Polen, kan det lett skje at noen av dem sitter i havnen i ett år.

LES OGSÅ: 18-åring kort 157 km/t – nå skylder hun faren en Tesla

Dette forteller ansatte på stedet til både franske medier og den tyske avisen Zeit. Og det er ingen utsikter til at bilene går videre.

– Ja, nå har vi biler som har stått her i over ett år. Det er dager hvor kaoset er uhåndterlig, bekrefter de ansatte i Le Monde.

For å gi plass til det økende antallet biler som kommer til havnen, planlegges det å utvide terminalområdet. Men det må også reises ladestasjoner.

Et tredje problem er tempoet ved havnen. Det mangler rett og slett både folk og lastebiler som kan flytte de mange bilene raskt nok.

– Tempoet er hektisk. Det er mangel på lastebiler og sjåfører overalt, sier lastebilsjåfør Rinus de Vries til Le Monde.

Et lignende problem kan ifølge avisen finnes i den tyske byen Bremerhaven, hvor det kinesiske merket BYD nylig har levert hele 3000 nye biler. Og flere skip, som BYD planlegger å sette på faste ruter til Europa, er på vei.

Problemet er at de kinesiske merkene ennå ikke har virkelig overbevist europeerne. Det ser man blant annet på salgstallene hjemme. Den siste rapporten fra De Danske Bilimportorer viser at kun ett kinesisk merke, nemlig Volvo, kommer inn på topp 10 fra 1. januar til 31. mai 2024.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Kjent ladeoperatør går konkurs – 700 mister jobben

700 ansatte har nettopp mistet jobben, ettersom arbeidsplassen deres...

Anne parkerte feil – så ble Nissan hennes skrotet

Anne mistet sin 15 år gamle Nissan Primastar fordi...

Mercedes sin direktør ønsker å gjøre bensinen dyrere hvert år med makt

Står det til Daimler Trucks' administrerende direktør Martin Daum,...

Nødlidende bilfabrikk kan gå fullstendig konkurs i dag

Et datterselskap har allerede måttet snu en del. I...

Nye tall: Toyota er verdens mest verdifulle bilmerke

Med en markedsverdi som nærmer seg 500 milliarder danske...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Mercedes sin direktør ønsker å gjøre bensinen dyrere hvert år med makt

Står det til Daimler Trucks' administrerende direktør Martin Daum, må bensinprisen opp med nye avgifter hvert eneste år, slik at bilistene ikke kjøper annet...

Nytt batteri utviklet med Mercedes lover mirakler i elbiler

I forbindelse med bilutstillingen i Paris har det Taiwan-baserte batteriselskapet Prologium vist et såkalt solid-state-batteri som lover mirakler med tanke på ladetid. Ladetid kan...

Toyota har «ingen planer» om å droppe Supraen

Søsterbilen, BMW Z4, er trolig på vei ut. Men Supraen forblir fast i Toyotas modellutvalg, sier japanerne. BMW Z4 er på vei ut. Og...

15 år gammel gutt siktet for hensynsløs kjøring i en svært liten bil

En 15 år gammel gutt er siktet for uaktsom kjøring etter å ha hatt en fartsgrense på over 150 kilometer i timen i tettbebyggelse...

BMW krever forbudet mot forbrenningsmotoren stanset

Stopp forbudet mot forbrenningsmotoren eller bli avhengig av Kina, sa BMW-sjef Oliver Zipse. Paris Motor Show er i full gang, og BMW-sjef Oliver Zipse...

En gang verdens første, finnes den ikke lenger i Danmark

Etter en periode på bare to år har den danske MG-importøren trukket verdens første elektriske stasjonsvogn fra programmet. Det samme er tilfellet i Norge....

77-åring fikk en regning på 105 000 DKK for lading av elbil

77 år gamle Göran Björstad fikk en regning på 105.000 kroner etter at han hadde ladet sin elektriske Kia. — Sånt skjer fra tid...

Hyundai Inster har fått danske priser – her er oversikten

Hyundai har offentliggjort de danske prisene på deres nye elbilmodell, INSTER, som lanseres i begynnelsen av neste år. Prisen starter på 179.995 DKK, og...

BMW nekter å gi opp – selger bensinbiler etter 2035

Det er både prematurt og knekast for Kina å kun selge elbiler i Europa i 2035, sier BMW-direktør Oliver Zipse. BMW vil ikke bidra...

EU vil tvinge Danmark til å reinstallere hydrogenstasjoner

Nye EU-krav er på vei, som gjør at Danmark blir tvunget til å reinstallere hydrogenstasjoner. Noe som ellers forsvant helt i fjor. Nye EU-regler...

Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil

34 prosent av tyske sjåfører som har valgt elbil har angret så mye at de har gått tilbake til bensin- eller dieselbilen. Tyskland er...

Politiet sier nei til elbiler: «Kan ikke tilbakelegge 150 kilometer»

Det vil ikke være elbiler i politiflåten. I hvert fall ikke i Sverige. Ingen bil kan rett og slett leve opp til kravene fra...