22. april, 2025

Hennessey F5 går fra 0 til 321 km/t på 10 sekunder

Den nye Hennessey Venom F5 Evolution kjører ikke fort. Den flyr lavt fra 0 til 321 km/t på bare 10 sekunder.

Fest sikkerhetsbeltet. Hennessey Venom F5 Evolution går fra 0 til 321 km/t på bare 10,3 sekunder.

Det hevder i hvert fall det amerikanske bilmerket. Den helt vanvittige akselerasjonen skyldes først og fremst lav vekt og så selvfølgelig den 6,6-liters V8-motoren med doble turboer.

Det er ingen batterier her. Annet enn 12-volts startbatteri som skal være. Ingen tunge batteripakker her – takk.

På den annen side er det ikke overraskende at bilen har fått kallenavnet Fury. Ifølge Hennessey er turboene på nye Evo de største som noen gang er montert på en landeveisbil.

Og fyller du tanken med E85-drivstoff, er det hele 2031 hestekrefter og 1995 newtonmeter å ha under høyre fot.

Villere enn Bugatti og uten toppfart

Amerikanerne har ikke oppgitt en offisiell toppfart. Men til sammenligning går Bugatti Chiron Super Sport 482 km/t på toppen. Det tar imidlertid «hele» 14,8 sekunder å nå fra 0 til 321 km/t.

For å holde styr på de mange hestekreftene – og sørge for at bilen ikke river seg selv – har Hennessey gitt Venom F5 Evolution en ny adaptiv fjæring. Men sånt koster litt.

Altså ikke selve chassiset, men hele Evolution-pakken. For det er faktisk en oppgradering for allerede eksisterende biler. Er du klar?

Hele pakken koster 285.000 dollar, som tilsvarer i underkant av 1,9 millioner danske kroner. På den annen side koster Venom F5 allerede fra 13,3 millioner danske kroner.

De dårlige nyhetene? Alle bilene er utsolgt. Det har faktisk vært slik helt siden 2021.

En annen kanskje litt oversett ting er at Venom er den eneste bilen du kan få i dag uten kollisjonsputer. Og det i en bil som allerede har 1.842 hestekrefter fra en 6,6-liters dobbeltturboladet V8.

Vi skal ikke gå inn på hvordan nøyaktig Hennessey har klart å omgå dette sikkerhetskravet her.

Men en av betingelsene er at eierne – i hvert fall i USA – må signere en erklæring om at de kun skal kjøre 2500 miles – eller drøyt 4000 kilometer – i bilene sine per år.

https://www.youtube.com/watch?v=bYGjFJ1B86w

Latest

Don't miss

Studie: El- og bensinbiler har samme feil

En tysk studie viser at elbiler stoppes av betydelig...

Nytt forbud i Kina rammer Tesla ekstra hardt

Bilprodusenter som Tesla og Nio må nå avklare hvor...

Polestar gir opp – stenger 2 av 3 forhandlere

Det er vanskelig å selge biler i Kina. Så...

Bilsalget i Russland kollapser – 46 prosent er borte

Kinesiske bilmerker som Haval, Chery og Geely Auto lider...

Syklister bruker falske fotobokser for å lure sjåfører

Syklister bør bruke fartsalarmer som Saphe og Ooono for...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Blodbad på bilfirma – sparker 800 personer umiddelbart

Volvo Group og Mack Trucks er preget av usikkerhet i USA. Donald Trumps tollpolitikk fører til permitteringer av hundrevis av ansatte ved fabrikker i...

Tesla anklaget for kilometersvindel for å få garantien til å utløpe raskere

En rekke Tesla-eiere saksøker nå bilmerket. De hevder at bilenes kilometertellere blir systematisk feilregnet for å få garantien til å utløpe raskere. Et gruppesøksmål...

Ekspert spår: Alle disse bilmerkene vil gå konkurs

Eksperter spår en tøff fremtid for kinesiske bilmerker som Nio, Xpeng og Li Auto. Fusjoner er den eneste veien videre i konkurransen mot giganter...

Nytt forbud i Kina rammer Tesla ekstra hardt

Bilprodusenter som Tesla og Nio må nå avklare hvor 'selvkjørende' bilene deres er. Myndighetene forbyr også villedende reklame og prøvekjøring på offentlig vei. Kina...

Tesla ble skadet for 40.000 kroner før levering

En ny Tesla Model S Plaid til over 1 million kr. ble levert med så mye skjulte malings- og panelskader at det offentlige tar...

Bilsalget i Russland kollapser – 46 prosent er borte

Kinesiske bilmerker som Haval, Chery og Geely Auto lider under Putins nye avgifter i Russland. Salget faller drastisk, og selv store rabatter kan ikke...

Ford fortsetter farlig rekord: verst av alle bilmerker

Ingen andre merker i bilindustrien starter så mange tilbakekallinger som Ford har. Det har vært 40 av dem på 4 måneder. Ford fortsetter å...

Smasher ID.1 – her er prisen på Danmarks billigste elbil

Volkswagen kan enkelt pakke prisen på 150.000 kroner for en ID.1 sammen. Den lille elbilen Firefly fra kinesiske Nio er enda billigere. Nios nye...

Et annet land hever fartsgrensen på motorveien

Tsjekkia vil heve fartsgrensen på motorveier til 150 km/t fra i år. Nederland gir den mindre gass og tillater igjen 130 km/t. Nederland har...

Hyundai lover enda flere knapper i nye biler

Hyundai mener alvor når de sier at knapper gjør comeback i nye biler. Nå trenger vi enda flere fysiske berøringsflater, sier designsjefen. Hyundai og...

Nissan lover GT-R gjenoppliving

Nissan vil faktisk gjerne fortsette med dagens GT-R. Men stadig strengere utslippskrav gjør det for vanskelig. Men modellen kommer tilbake. Nissan lover at den...

Renault vil gjøre om elbiler til hybrider

Motorprodusenten Horse, et samarbeid mellom kinesiske Geely og franske Renault, skal nå gjøre om rene elbiler til hybridbiler. Motorprodusenten Horse har utviklet en hybridløsning...