Danmark fikk nye fotobiler 1. januar. De blinker imidlertid langt fra alle bilister. Det er faktisk bare lastebilsjåfører og transportører som kan røyke i fellen.
Vi er bare en uke og noen dager inn i det nye året. Men nye fotobiler på veiene skaper allerede stor debatt blant bilistene.
For hva er de til for? Ifølge presse-fotos.dk er dette en fotobil som spesifikt går etter lastebiler som ikke betaler kilometeravgift. En avgift som ble innført gradvis 1. januar 2025 og som skal dekke alle kilometer med vei i Danmark i løpet av noen år.
– Fra 1. januar 2025 skal vogntog på 12 tonn og over betale gebyr for å kjøre på det meste av det statlige veinettet og deler av det kommunale veinettet (ca. 10 900 kilometer).
– Det er beregnet å dekke cirka 75 prosent av det totale antallet korte kilometer med vogntog, skriver vejavdig.dk.
Til tross for sterke protester som lammet store deler av trafikken i Danmark i fjor, er regjeringen fast bestemt på å innføre avgiften. Og derfor er de nye fotobilene rullet ut på veiene.
Ordningen møter imidlertid også massiv kritikk. Bare ifølge DTL Danske Vognmænd koster det staten 300 millioner kroner i året i administrasjon.
– Dette er en ekstremt dyr og ekstremt ineffektiv måte å kreve inn skatt på. Administrasjonskostnadene tilsvarer nesten 30 prosent. av nettoprovenyet på 1 milliard DKK kr årlig.
Den er basert på en forutsetning om at 10 prosent av lastebiltrafikken i 2030 skal være elektrisk drevet, og den utelukker helt bruk av for eksempel biodiesel og biogass. Vi mener ikke at det balanserer i det hele tatt, skriver organisasjonen.
Akkurat nå er reglene vridd på den måten at lastebilene må betale vel 1,20 kroner. per korte kilometer for å dekke kilometerne med bomveier. Fra 2027 rulles imidlertid avgiften videre ut, slik at den dekker alle 75.000 kilometer vei i landet.
Eierne av vogntogene er langt fra de eneste som må betale mer for i det hele tatt å være på veiene i 2025. Det vil også alle privatsjåførene. De siste årene har de periodiske avgiftene økt dramatisk. Det samme er avgiften på både bensin og diesel.
Selv ikke veteranbilene, som ellers ikke tilbakelegger så veldig mange kilometer hvert år, slipper unna økningene. Les mer om det her .