21. desember, 2024

Her er de første bildene av nye Renault 4

Renault 4, tidenes mestselgende Renault, er tilbake. Nå som storebror til den mindre Renault 5.

På bilutstillingen i Paris ble den nye Renault 4 presentert, allerede før den danske lanseringen av Renault 5.

Den kommende Renault 4 deler plattform med Renault 5 og har samme motorer og batteripakker, men bilen er større på flere punkter.

Sammenlignet med Renault 5, som måler 3,92 meter i lengden og 1,77 meter i bredden, har Renault 4 en lengde på 4,14 meter og en bredde på 1,79 meter.

Det skriver importøren i en pressemelding .

Akselavstanden har også økt, fra 2,54 meter i Renault 5 til 2,62 meter i Renault 4. Denne ekstra plassen gjør at baksetepassasjerene i Renault 4 får samme romslighet som i en Renault Captur.

LES OGSÅ: Gjelder fra i dag – alle hastigheter over 80 km/t er forbudt

Høyden på Renault 4 E-Tech Electric er 1,57 meter, som tilsvarer høyden på dagens Renault Captur. Samtidig er bakkeklaringen 18,1 cm, som er 1,2 cm mer enn Captur.

Bagasjerommet har en kapasitet på 420 liter, og Renault 4 skiller seg dermed på flere områder fra Renault 5 og retter seg mot en annen målgruppe.

Selv om Renault 4 har stor takhøyde, er bagasjerommet lett tilgjengelig takket være lav lastekant.

Passasjersetene bak og foran kan legges flatt, noe som muliggjør transport av lange gjenstander – noe som er en nyhet i Renaults elbiler.

Renault 4 vil bli tilbudt med to batteristørrelser, henholdsvis 40 kWh og 52 kWh. Begge versjonene har en AC-ladekapasitet på 11 kW og kan lades med opptil 100 kW DC.

Den minste batteriversjonen gir en rekkevidde på 300 kilometer, mens den større kan tilbakelegge opptil 400 kilometer på en lading. Motoreffekten varierer også, med den lille batterimodellen som har 120 hk og den større versjonen har 150 hk.

52 kWh-batteriet er av litium-ion-typen og bruker NMC-teknologi (Nikkel Manganese Cobalt), som gir høy energitetthet. Batteriet veier cirka 300 kilo, som er 20 kilo mindre enn et tilsvarende batteri i Renault Zoe.

Renault 4 E-Tech Electric er utstyrt med en 11 kW AC toveis lader, som støtter både V2L (bil-til-last) og V2G (bil-til-nett) teknologi. V2G vil imidlertid ikke være tilgjengelig fra starten i Danmark. I versjonen med 150 hk kan bilen også lades med en 100 kW DC-lader som muliggjør hurtiglading. Ladetidene er:

  • 11 kW AC: Fra 10 til 100 % på 4 timer og 30 minutter
  • 100 kW DC: Fra 15 til 80 % på 30 minutter

Motoren i Renault 4 er den samme som i modeller som Renault Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric.

Bilen akselererer fra 0 til 100 km/t på i underkant av 8,5 sekunder, og toppfarten er begrenset til 150 km/t. Fjæringen, som gir komfort tilsvarende biler i større klasser, er hentet fra Renault Captur foran og fra Renault Megane E-Tech Electric bak.

Sikkerhets- og komfortfunksjoner er en integrert del av Renault 4, inkludert Active Driver Assist, som støtter nivå 2 assistert fotgjengerovergang.

I tillegg er det 26 ulike hjelpesystemer, inkludert «My Safety Switch», som gjør det mulig å velge de fem mest brukte systemene med et tastetrykk.

Renault 4 er også utstyrt med Googles tilkoblede tjenester gjennom multimediesystemet OpenR Link.

Designmessig trekker nye Renault 4 klare linjer til originalmodellen. Dette gjelder både støtfanger, grill og interiørdetaljer.

Den nye Renault 4 E-Tech Electric er også tilgjengelig i syv forskjellige farger: Glacier White, Urban Grey, Starry Black, Carmine Red, Terracotta Brown, Hauts-de-France Green og Cloud Blue.

En av de spesielle egenskapene til Renault 4 E-Tech Electric er lerretstaket, som måler 80 cm i bredden og 92 cm i lengden. Det lette taket kan åpnes i flere posisjoner, noe som tilfører bilen en unik detalj.

Produksjonen av Renault 4 E-Tech Electric foregår i Frankrike på Maubeuge-anlegget, som er en del av Renaults ElectriCity-kompleks.

Motoren er produsert i Cléon og batteriene produseres i Douai i samarbeid med AESC. Flertallet av underleverandørene befinner seg innenfor en radius på 300 kilometer fra ElectriCity.

Maubeuge-fabrikken har en lang historie, blant annet som produksjonssted for Renault Kangoo, som har vært på markedet i over 25 år og har solgt mer enn fire millioner enheter.

Inkludert over 100 000 elektriske versjoner. Kjente modeller som Renault 12, Renault Fuego, Renault 17, Renault 21 Nevada og Renault 19 er også produsert på fabrikken. Nye Renault 4 forventes å bli lansert i Danmark etter sommeren 2025.

  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4
  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4
  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4
  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4
  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4
  • Her er det forste billeder af den nye Renault 4

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Kinesere hevder å ha et elektrisk bilbatteri med "stor rekkevidde"

Nå må mye av det som kommer fra Kina...

Myndigheten beklager at Teslas nummerskilt står på

Motorkontoret i California har måttet trekke tilbake tillatelsen for...

Volkswagen har bygget den siste VR6-motoren noensinne

Det er over. Ikke mer Volkswagen og VR6-motoren. De...

Ny bilgigant på vei – Nissan reddes av en konkurrent

Mens Renault er på vei ut, kommer Honda inn...

Krisen er total – Volkswagen sparker 35.000 ansatte

Det skjer ikke akkurat nå. Men mot 35.000 vil...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Kaller elbil dødelig – MG4 involvert i alvorlig ulykke

Flere eiere kaller det elektroniske stabiliseringsprogrammet (ESC) i kinesiske MG4 livsfarlig. Og nå har det skjedd en alvorlig ulykke i Sverige. Ifølge vitner skled...

Konkursrammede Fisker har solgt flere elbiler enn Volkswagen

Det er ikke til å unngå en bisarr tvist på offisielle salgslister i USA - konkursrammede Fisker Inc. har solgt flere elbiler enn Volkswagen....

Krisen er total – Volkswagen sparker 35.000 ansatte

Det skjer ikke akkurat nå. Men mot 35.000 vil Volkswagen ha sparket 35.000 ansatte og stengt flere fabrikker. Forliket ble inngått fredag ​​kveld. Volkswagen...

Ny test: Elbilen er svak i kaldt vær

Elbilen er ikke løsningen for alle. Og nå viser en ny svensk test at teknologien kommer til kort når det blir kaldt. Spesielt mot...

Stockholm får forbud mot å innføre verdens strengeste miljøsone

Mens alle kommuner i Danmark har fått lov til å innføre nullutslippssoner fra nyttår, tvinges nå bystyret i Sveriges hovedstad Stockholm til å forlate...

Porsche slår alarm – 8000 ansattes jobber er i fare

Volkswagen-konsernets krise har nådd Porsche, der det nye merket varsler at det kan bli tvunget til å si opp 8.000 ansatte. Hos Porsche frykter...

BMW-eier med ulovlig julepynt slapp unna kjempebot

En eldre BMW var tydelig ulovlig da politiet oppdaget den på motorveien. Likevel slapp eieren unna med en hevet pekefinger. Eieren av en eldre...

Enorme ladeoperatør konkurs – skylder over 100 millioner DKK kroner

Onsdag denne uken ble en gjenoppbyggingsplan forkastet, og torsdag valgte ladestasjonsoperatøren Eways å kaste inn håndkleet. Konkursen etterlater seg en gjeld på over 100...

Ford jukser – må tilbakekalle 769.000 dieselbiler

Ford har blitt tatt i juks med et bredt utvalg av dieselmotorer spredt over hele Europa. Derfor må merket nå tilbakekalle 769.000 biler. Juks...

Så dårlige er elbilbatterier etter 260.000 kilometer

Batterier i elbiler mister kapasitet. Men ikke så mye som mange kanskje forventer. Selv ikke etter 260.000 kilometer. Det viser en ny tysk test....

Lottas Volkswagen tatt i svindel – det strømmer inn boder

Bilskiltene til Lotta Sandströms Volkswagen Passat er kopiert. Nå strømmer det på med boder, uten at hun kan gjøre noe. Hjemme er det anslått...

Alle Ferraris ansatte får gigantisk julebonus i år

De har allerede noen av de beste jobbene i verden. Og nå kan alle ansatte ved Ferraris Formel 1-team se frem til en gigantisk...