Honda slår seg sammen med skandaleselskap fra Kina

Honda har valgt at kinesiske Huawei, som svindlet med et 5G-tilbud i Danmark, skal levere infotainmentsystemet til merkets fremtidige biler i Kina.

Til tross for flere skandaløse saker – bl.a. om juks med 5G-forsyningen i Danmark, Færøyene og England, har Honda valgt å inngå et samarbeid med kinesiske Huawei.

Samarbeidet gjør at det kinesiske teknologiselskapets infotainmentsystem vil finne veien inn i Hondas biler på det kinesiske markedet. Dette strategiske valget kommer på et tidspunkt da Honda opplever utfordringer med salg i Kina.

Dette er skrevet av mediet Enginepatrol .

I de første 11 månedene av 2024 falt Hondas salg i Kina med mer enn 30 prosent, ifølge data fra China EV DataTracker.

Honda solgte 769.547 biler i denne perioden sammenlignet med 1.064.975 enheter i samme periode i 2023.

Japanerne legger selv skylden på fallet på økende etterspørsel etter nye el- og hybridbiler med intelligent teknologi, samt den begrensede suksessen til Hondas e:N-serie av elbiler.

For å møte forventningene til kinesiske forbrukere har Honda lansert et nytt bilmerke , "Ye", spesielt for det kinesiske markedet. De første modellene under dette merket, Ye S7 og Ye P7 SUV-er, vil være utstyrt med Huaweis Qiankun ADS-system.

Qiankun ADS er et system som skal gjøre bilene delvis selvkjørende. Den inkluderer funksjoner som Navigation Cruise Assist (NCA), som gjør det mulig å krysse fra en parkeringsplass til en annen uten at eieren griper inn i bilen.

Huawei leverer allerede dette systemet til andre kinesiske bilprodusenter, inkludert Dongfeng, Changan og GAC.

Opprinnelig planlagt lansering i 2024, har Ye S7 og P7 blitt skjøvet tilbake til første kvartal 2025. Utsettelsen skyldes utilfredsstillende investorforventninger til Hondas markedsføringsstrategier og den etterslepende integreringen av AI-teknologi.

Når modellene lanseres vil de kombinere Huaweis system med Hondas egen Sensing 360+ teknologi. Dette indikerer at Honda ønsker å opprettholde en viss grad av teknologisk uavhengighet fra den kinesiske regjeringen.

For å sikre at Ye-modellene appellerer til kinesiske forbrukere, har Honda satt sammen et ungt team av utviklere med en gjennomsnittsalder på 32 for å designe bilene.

I tillegg til Huaweis teknologi vil Ye S7 og P7 ha en 40-tommers augmented reality head-up-skjerm (AR-HUD) og et 89,8 kWh batteri. Noen komponenter til bilene er levert av selskaper som CATL, Huawei og iFlytek.

Samarbeidet med Huawei understreker Hondas strategiske fokus på å tilpasse seg det kinesiske markedet og dra nytte av den økende etterspørselen etter intelligent mobilitet i Kina. Suksessen til Ye-merket er avgjørende for om Honda kan gjenvinne sin posisjon på det kinesiske markedet.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bransjedirektør advarer: Usikkerhet rundt skatter lammer markedet

Bransjedirektøren sier nå: «Tiden er inne for å gjøre...

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Sopp og matrester skal erstatte skinn i biler

Svenske forskere har utviklet svamplær fra matrester. Nå skal...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...