14. mars, 2025

Hvem eier egentlig verdens bilmerker? Her er den overraskende listen

Vil du unngå å støtte Elon Musk, USA eller Kina? Sannheten er at det er nesten umulig, ettersom de største bilmerkene i verden eies av private equity-fond, suverene formuesfond og investorer fra hele verden.

Å kjøpe bil handler ikke bare om design, kjøreegenskaper og pris. Det er også en stor økonomisk beslutning som indirekte støtter ulike selskaper og investorer rundt om i verden.

Men visste du at selv om du velger en tilsynelatende tysk, svensk eller japansk bil, kan en del av pengene dine fortsatt havne i Kina, USA eller Midtøsten?

Bilindustrien har et veldig forvirrende slektstre. De siste tiårene har det vært utallige fusjoner, oppkjøp, konkurser og restruktureringer, noe som gjør det nesten umulig for forbrukere å holde styr på hvem som eier hvilke bilmerker. Mange bilmerker er solgt til nye eiere, noen er lagt ned, og nye selskaper har dukket opp.

Historiske merker som Pontiac, Oldsmobile og Mercury har forsvunnet, mens andre – som Chrysler, Jaguar og Volvo – nå har funnet nye eiere utenfor opprinnelseslandet.

For noen bileiere er det viktig å velge en bil som matcher deres verdier. Spesielt i dag, når Elon Musks politiske engasjement i USA har fått mange til å rynke pannen på Tesla.

Hvem står bak de største bilmerkene i verden?

Noen ønsker derfor å støtte europeisk industri, mens andre rett og slett ønsker å unngå å investere i kontroversielle selskaper eller regimer.

Men realiteten er at bilmarkedet er så globalisert at det er nesten umulig å unngå at pengene dine ender opp hos enten store private equity-fond, statlige investeringsselskaper eller regjeringer i land med tvilsomme menneskerettigheter.

Kina er for eksempel et kommunistisk regime med en svært sentralisert økonomi, der statseide selskaper og investeringsfond spiller en stor rolle i næringslivet. Qatar, som også eier store eierandeler i bilindustrien, er kjent for sine menneskerettighetsproblemer og mangel på demokratiske reformer.

Og hvis du velger bort Tesla for å unngå Elon Musk, kan du fortsatt ende opp med å støtte selskaper med nære bånd til enten enorme amerikanske private equity-fond eller den kinesiske regjeringen. Så hva er best – eller verst?

Mange bilmerker drives fortsatt fra opprinnelseslandet, men eierskapet forteller en helt annen historie. Her er noen av de største bilprodusentene i verden – og hvem de har som medeiere:

Volkswagen Group (Tyskland)

  • Merker: Volkswagen, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Skoda, SEAT
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Porsche Automobil Holding SE (31,4%) – Tyskland
    • Qatar Holding LLC (10%) – Qatar
    • BlackRock, Inc. (2,1 %) – USA

Toyota Motor Corporation (Japan)

  • Merker: Toyota, Lexus, Daihatsu
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Toyota Industries Corporation (9,13%) – Japan
    • JPMorgan Chase & Co. (4,21%) – USA
    • BlackRock, Inc. (2,56 %) – USA

Stellantis NV (Nederland/Frankrike/Italia)

  • Merker: Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall, Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Ram
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Giovanni Agnelli BV (15,6%) – Italia
    • BPI Frankrike (6,69%) – Frankrike (statseid bank)
    • BlackRock, Inc. (3,52 %) – USA

Mercedes-Benz Group AG (Tyskland)

  • Merker: Mercedes-Benz, Smart
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Beijing statseid kapitalforvaltningsselskap (11,2%) – Kina
    • Kuwait Investment Authority (6,27%) – Kuwait
    • BlackRock, Inc. (5,14%) – USA

Ford Motor Company (USA)

  • Merker: Ford, Lincoln
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Vanguard Group (10,1%) – USA
    • BlackRock, Inc. (7,37 %) – USA
    • Norges Bank Investment Management (0,99 %) – Norge

General Motors (USA)

  • Merker: Chevrolet, GMC, Cadillac, Buick
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • BlackRock, Inc. (9,93 %) – USA
    • Vanguard Group (9,34%) – USA
    • State Street Corporation (5,35%) – USA

Honda Motor Co. Ltd. (Japan)

  • Merker: Honda, Acura
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Nomura Asset Management – Japan
    • BlackRock Fund Advisors – USA
    • AXA SA – Frankrike

Tesla Motors (USA)

  • Merker: Tesla Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Elon Musk (12,77%) – USA
    • Vanguard Group (7,56%) – USA
    • BlackRock Advisors LLC (4,78%) – USA

Nissan Motor Co. Ltd. (Japan)

  • Merker: Nissan, Infiniti, Datsun
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Renault SA (35,71%) – Frankrike
    • Mercedes-Benz Group AG (2,7%) – Tyskland
    • Effissimo Capital Management – Singapore

BYD Co. Ltd. (Kina)

  • Merker: BYD elbiler
  • Bemerkelsesverdige eiere:
    • Berkshire Hathaway, Inc. (4,93%) – USA
    • BlackRock Fund Advisors – USA
    • China Asset Management Co., Ltd. – Kina

Men hva med de gode gamle svenskene på andre siden av sundet – kan ikke Volvo tilby noe skandinavisk? Skandinavisk design, ja. Og kontorer i Sverige, ja. Men Volvo, inkludert Polestar, har også føttene godt plantet i Kina.

  • Volvo er 78,65 % eid av kinesiske Geely.
  • Polestar eies av Geely og Volvo, som igjen kontrolleres av Kina.

Vanskelig å unngå kontroversielle eiere

Uansett hvilket bilmerke du velger, er det nesten umulig å unngå muligheten for at pengene dine potensielt kan havne hos kinesiske selskaper, investeringsfond i Midtøsten eller amerikanske kapitalforvaltere.

Bilmarkedet er globalt, og penger kjenner som kjent ingen grenser. Så neste gang du vurderer en ny bil, kan det være verdt å undersøke hvem som egentlig står bak merket du velger.

Latest

Don't miss

BMW saksøker BYD igjen – "kineserne stjeler"

Uenigheter mellom BMW og BYD har endt i retten....

Elon Musk: Frykter at USA går konkurs

Elon Musks nye jobb har kostet ham over 680...

Forstå gulvvaskemaskiner og deres plass i moderne rengjøring

De siste årene har gulvvaskemaskiner fått stor popularitet i...

Søppelplassen fylles opp med nyere elbiler – ingen vet hvorfor

Nå begynner også de nyere elbilene å fylle opp...

Milliardær snytt ut Mercedes til en verdi av 37 millioner kroner

Formel 1-bilen med skilt – Mercedes-AMG One – koster...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Giant gir opp – dropper bildivisjon

Dekkgiganten Continental forbereder seg på å spinne ut bildivisjonen sin til et uavhengig selskap. Manøveren koster en formue i tilskudd og lån. Den tyske...

Mercedes-sjef får monsterlønn tross krise

Mercedes sin svensk-tyske konsernsjef Ola Källenius tjente over en kvart million kroner dagen i 2024, selv om merket er i krise. I 2024 betalte...

Volvo-sjefens vanvittige lønn – får det samme som 100 ansatte

Det er godt å være administrerende direktør i Volvo. Regissør Jim Rowans lønn tilsvarer det 100 av merkets ansatte får i lønn på ett...

73 år gammel mann fradømt førerretten frem til 2117

En 73 år gammel mann dør før han er teknisk egnet til å kjøre igjen. En domstol i New South Wales, Australia, har nektet...

Breaking: Ford introduserer 5 års garanti på elbiler i Danmark

Fra 13. mars 2025 utvider Ford garantien på alle nyregistrerte 100 % elektriske person- og varebiler i Danmark til totalt fem år eller 100...

I Norge koster bensinen nå under 10 kroner literen

Normalt er det ikke noe han er ute etter. Men YouTuber Bjørn Nyland var likevel sjokkert over bensinprisen i Norge, som nå er under...

Mystisk: Tesla klager over Donald Trump og Elon Musks politikk

Den amerikanske elbilprodusenten Tesla uttrykker bekymring for at president Donald Trumps aggressive handelspolitikk kan få alvorlige økonomiske konsekvenser for selskapet. Tesla har i et...

Regnskog ryddet for å ta motorvei til klimatoppmøtet

I Belém i Brasil skal et område med regnskog nå hogges ned for å gi plass til en ny motorvei til et klimatoppmøte i...

Volkswagen tilbakekaller dødelige biler etter konkurs

Bilbransjens hittil største skandale hjemsøker fortsatt, selv om selskapet bak for lengst har gått konkurs. Volkswagen tilbakekaller dødelige biler Rundt om i verden er...

FDM kaller skatt på sjåfører ulovlig

Mange steder har parkeringsselskapene begynt å sende parkeringsavgifter digitalt. Men det kan være ulovlig, heter det i kritikken fra FDM. FDM mener at en...

Det er ingen «Tesla-skam» her – salget øker med 20 prosent

Mens Teslas salg i Danmark kollapset med hele 58 prosent i løpet av februar, steg de med 20 prosent i England. Salget øker også...

Lexus sin elbil kommer til Danmark med falsk manuell girkasse

Det er egentlig ikke nødvendig. Likevel insisterer japanske Lexus på at den oppdaterte elbilen RZ550e skal være utstyrt med en falsk manuell girkasse. Lexus...