Hyundai mener at den er så langt fremme med den selvkjørende teknologien at den ble satt på prøve. En korøvelse.
I den amerikanske delstaten har en selvkjørende Hyundai Ioniq 5 bestått en veiprøve.
I passasjersetet satt en bilekspert med en skremmende statistikk. Motorekspert Kandice Jones har 25 års erfaring med veitester.
Og på den tiden har hun latt til sammen bare 16 prosent av fremtidige sjåfører bestå en korprøve. Men Hyundaien gjorde det så bra, ifølge henne, at korkortet ville vært i hus i første omgang.
– Jeg har dumpet tusenvis og tusenvis av nye sjåfører for publikums skyld. Det handler om sikkerhet, sier Jones.
LES OGSÅ: Lille Mazda er nå Danmarks billigste elbil
Hun forklarte umiddelbart til den iscenesatte korprøven at hun ville holde øye med akkurat de samme tingene som hun noterer når det sitter en person bak rattet.
– "Jeg holder øye med hastigheten og filskiftene. Jeg bedømmer manøvrer – som full stopp, venstresving, om veien blir fulgt, og så selvfølgelig reaksjonstid."
Og til slutt gikk Hyundai forbi. Dette betyr imidlertid ingenting, siden ingen bil kan få registreringskort på egen hånd. Fortsatt…
Men trærne vokser ikke inn i himmelen. Selv ikke når det kommer til selvkjørende biler. I California, for eksempel, har delstatsmyndighetene forbudt selvkjørende drosjer etter flere ulykker.
Forbudet kom først kort tid etter at robottaxiene fra det General Motors-eide Cruiset ellers fikk kjøre rundt kaien hele uken. Les mer om det her.