De taper en million kroner pr elbil. Fortsatt, i 2024 solgte Ford flere Mach-E enn ekte Mustang-modeller.
Ford opplever en interessant utvikling i salget av sine Mustang-modeller. Elbilen Mustang Mach-E overgår nå den klassiske Mustang-sportsbilen i salgstall.
I 2024 solgte Ford 51 745 enheter av Mach-E, en økning på 26,9 prosent fra året før. Klassikeren Mustang fikk derimot en nedgang i salget på 9,5 prosent, med kun 44.003 solgte biler.
Mustang-modellens salgstall har svingt de siste årene. I 2022 opplevde Ford det laveste Mustang-salget noensinne med kun 47 566 solgte biler.
Det skriver Motor1 .
Året etter steg salget til 48.605. Men i 2024 falt det igjen. To av de laveste salgstallene i Mustangens historie er altså registrert i løpet av de siste tre årene.
Ford har ennå ikke annonsert planer om å snu denne trenden. Eller om du til og med har tenkt å gjøre noe med det.
Mach-Es suksess kan delvis tilskrives aggressive rabatter hos forhandlere. Salget av Mach-E overgår nå andre populære Ford-modeller som Ranger (46 205 solgte biler) og F-150 Lightning (33 510 solgte biler) hjemme i USA
Mach-E har også utsolgt alle Lincoln-modeller i salgstall. Enten du anser Mach-E som en ekte Mustang eller ikke, kan tallene ikke slås. Elbilen står foran.
Ford er fortsatt det eneste bilmerket som fortsatt bygger en klassisk muskelbil etter produksjonen av Dodge Challenger og Chevrolet Camaro i fjor. Ingen av de to modellene vil få en etterfølger.
Man skulle forvente at dette ville øke Mustang-salget, men tallene peker mot noe helt annet. Fremtiden til Mustang som sportsbil er imidlertid ikke så usikker som salgstallene kan tilsi.
Administrerende direktør Jim Farley har forsikret kundene sine om at Ford alltid vil bygge en slik bil med V8-motor. «Om vi skal være de siste som gjør det», for å sitere sjefen selv.