14. januar, 2025

Ikke bestått kollisjonstest – ble likevel årets bil i Europa

Årets bil i Europa er for andre år på rad en Renault. Men sikkerheten til nye Renault lever ikke helt opp til Euro NCAPs krav.

Kåringen av Renault 5 som Årets bil i Europa har fått debatten om sikkerhet til å blusse opp igjen. For bilen har ikke fått maks fem stjerner i Euro NCAPs vurdering.

Det er rett og slett for dyrt, heter det i kritikken fra flere hold.

– Det er ikke lenger slik at alle forventer fem stjerner. Hvis vi hadde hatt dette som utgangspunkt, kunne vi havnet uten biler i finalen», sier det norske jurymedlem Fred Magne Skillebæk til Motor.no .

Skillebæk påpeker at Renault 5 var den eneste bilen i finalen som ble testet av Euro NCAP. Han trekker også frem bilens ytelsesegenskaper og nostalgiske design som faktorer som bidro til seieren.

– Jeg hadde to favoritter: Renault 5 og Kia EV3. Det var x-faktoren som til slutt avgjorde. Renaulten kjører fantastisk bra og for oss litt eldre minner den om Golf GTI og Peugeot 205 GTI, sier Skillebæk.

Jeanette Jedbäck Hindenburg, en annen ekspert, understreker viktigheten av Euro NCAPs vurderinger.

– Det er en veldig viktig vurdering, bilprodusentene streber virkelig etter å få en femmer, sier Jeanette Jedbäck Hindenburg.

At Renault 5 ikke oppnådde toppkarakter i sikkerhetstesten har skapt bekymring.

"Men i dag får de aller fleste nye biler en vurdering på fem. Å miste en stjerne ser ikke bra ut," sier en kilde.

Skillebæk mener Euro NCAPs krav til sikkerhetsutstyr gjør det vanskelig for bilprodusentene å produsere billigere biler.

– Skal du ha fem stjerner i dag, må du implementere så mye dyrt utstyr i bilene at du nesten ikke kan selge dem. Dette er et tema for alle bilprodusenter. Euro NCAP og bilindustrien går i forskjellige retninger, sier Skillebæk.

Debatten om Renault 5 og dens sikkerhetsvurdering reiser spørsmål om hvordan man kan balansere sikkerhet, pris og innovasjon i bilindustrien.

Kåringen av Årets bil viser at det er flere faktorer som spiller inn når en jury bestående utelukkende av biljournalister skal velge den beste bilen på vegne av forbrukerne.

Skillebæk påpeker at Renault 5 var den eneste bilen i finalen som ble testet av Euro NCAP. Han trekker også frem bilens ytelsesegenskaper og nostalgiske design som faktorer som bidro til seieren.

Latest

Don't miss

Lover et elbilbatteri som varer 8 millioner kilometer

Kanadiske forskere lover at deres teknologi kan få elbilbatterier...

Audi krasjer – mangler en kvart million biler

Audis salg stupte i løpet av 2024. Verst var...

Danmark er omtalt i media – "De tok Ferrari hans"

At Danmark har en lov om uaktsom kjøring, har...

Land gir sjåfører 1500 kroner for knivstikking

I Vietnam er landets ledelse så lei av den...

Politimann siktet for å ha latt kone kjøre 200 km/t

En svensk politimann er siktet fordi han jaget en...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

EU-typegodkjent motor som brenner hydrogen

Midt i debatten om forbud mot forbrenningsmotoren får britiske JCB en forbrenningsmotor som går på hydrogen godkjent i Nederland. Fredag i forrige uke kunne...

Stor Youtube-kanal om biler gjenoppstår etter overtakelse

Den amerikanske YouTube-kanalen Petrolicious, som på mange måter var den første med innhold om klassiske biler, har gjenoppstått etter år med inaktivitet. Petrolicious har...

50 prosent flere bilselskaper vil gå konkurs innen 2025

2024 ble et blodbad for og i bilindustrien. Ingenting tyder på at det har stoppet opp. Tvert imot fryktes antallet konkurser å øke med...

Tesla bygger den nye Model Y i Berlin allerede i dag

Ifølge det tyske mediet Handelsblatt skal ledelsen ved Teslas tyske fabrikk i utkanten av Berlin ha informert de ansatte om at de allerede fra...

Formel 1-profil suger Elon Musk: "Han er en pikk"

Tidligere Formel 1-fører og nåværende kommentator Martin Brundle kutter ikke ordene når det kommer til synet på Elon Musk, som han kaller en «pikk...

Tomrer ble milliardær på Tesla – Christopher har mistet alt

Tomrer Christopher DeVocht ble en milliardær som handlet Tesla-aksjer til akkurat rett tid. I dag har han tapt alt og vil saksøke banken sin....

Statsråd avviser – vil ikke gjøre elbiler dyrere

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) vil ikke legge høyere avgifter på elbiler, selv om en miljøøkonomisk vismann mener det er på høy tid. De siste...

Spar opptil 20 % på Billetter til Bilshow 2025 – Kjøp Early Bird-billetter nå!

Er du klar for årets ultimate bilopplevelse? Danmarks største bilmesse, Auto Show Denmark , kommer tilbake 6.-7 september 2025 i Odense kongressenter . Og...

Audi krasjer – mangler en kvart million biler

Audis salg stupte i løpet av 2024. Verst var det hjemme i Tyskland. Totalt ligger merket nesten en kvart million biler bak sammenlignet med...

Lamborghini i sjokkmelding – dropper alle biler uten elektrisk motor

Selv om Lamborghini nylig måtte innrømme at markedet ikke er modent for en ren elbil, dropper merket fortsatt alle biler uten elmotor. En epoke...

Honda slår seg sammen med skandaleselskap fra Kina

Honda har valgt at kinesiske Huawei, som svindlet med et 5G-tilbud i Danmark, skal levere infotainmentsystemet til merkets fremtidige biler i Kina. Til tross...

Vismand vil ha høy avgift på elbiler i Danmark

Den miljøøkonomiske vismannen Lars Gårn Hansen anbefaler staten å innføre høyere avgifter på elbiler tidligere enn planlagt. Det frykter imidlertid bilimportørene. Den miljøøkonomiske vismannen...