Årets bil i Europa er for andre år på rad en Renault. Men sikkerheten til nye Renault lever ikke helt opp til Euro NCAPs krav.
Kåringen av Renault 5 som Årets bil i Europa har fått debatten om sikkerhet til å blusse opp igjen. For bilen har ikke fått maks fem stjerner i Euro NCAPs vurdering.
Det er rett og slett for dyrt, heter det i kritikken fra flere hold.
– Det er ikke lenger slik at alle forventer fem stjerner. Hvis vi hadde hatt dette som utgangspunkt, kunne vi havnet uten biler i finalen», sier det norske jurymedlem Fred Magne Skillebæk til Motor.no .
Skillebæk påpeker at Renault 5 var den eneste bilen i finalen som ble testet av Euro NCAP. Han trekker også frem bilens ytelsesegenskaper og nostalgiske design som faktorer som bidro til seieren.
– Jeg hadde to favoritter: Renault 5 og Kia EV3. Det var x-faktoren som til slutt avgjorde. Renaulten kjører fantastisk bra og for oss litt eldre minner den om Golf GTI og Peugeot 205 GTI, sier Skillebæk.
Jeanette Jedbäck Hindenburg, en annen ekspert, understreker viktigheten av Euro NCAPs vurderinger.
– Det er en veldig viktig vurdering, bilprodusentene streber virkelig etter å få en femmer, sier Jeanette Jedbäck Hindenburg.
At Renault 5 ikke oppnådde toppkarakter i sikkerhetstesten har skapt bekymring.
"Men i dag får de aller fleste nye biler en vurdering på fem. Å miste en stjerne ser ikke bra ut," sier en kilde.
Skillebæk mener Euro NCAPs krav til sikkerhetsutstyr gjør det vanskelig for bilprodusentene å produsere billigere biler.
– Skal du ha fem stjerner i dag, må du implementere så mye dyrt utstyr i bilene at du nesten ikke kan selge dem. Dette er et tema for alle bilprodusenter. Euro NCAP og bilindustrien går i forskjellige retninger, sier Skillebæk.
Debatten om Renault 5 og dens sikkerhetsvurdering reiser spørsmål om hvordan man kan balansere sikkerhet, pris og innovasjon i bilindustrien.
Kåringen av Årets bil viser at det er flere faktorer som spiller inn når en jury bestående utelukkende av biljournalister skal velge den beste bilen på vegne av forbrukerne.
Skillebæk påpeker at Renault 5 var den eneste bilen i finalen som ble testet av Euro NCAP. Han trekker også frem bilens ytelsesegenskaper og nostalgiske design som faktorer som bidro til seieren.