Tollvesenet fungerer. I hvert fall som bremse i Nord-Amerika, hvor importen av kinesiske elbiler har falt med hele 97 prosent.
Tollsatser i USA og EU reduserer eksporten av kinesiske biler betydelig. Importen stuper i Vesten med 97 prosent fรฆrre biler til USA. Men vokser i Russland.
Eksporten av kinesiske biler opplever en betydelig nedgang. Nye tall for februar viser en nedgang globalt.
Spesielt tariffer i USA og EU pรฅvirker salget negativt. Dette har fรธrt til en stor nedgang i importen av kinesiske biler i disse markedene.
Kinesiske bilprodusenter har ellers opplevd stor fremgang de siste รฅrene. Siden 2020 har flere nye kinesiske merker kommet til Europa. I fjor ble Kina verdens stรธrste eksportรธr av biler.
Men nรฅ viser tallene en nedkjรธling i flere viktige markeder. Globalt falt Kinas bileksport med 18 prosent i februar sammenlignet med รฅret fรธr. 92.625 biler ble eksportert den mรฅneden.
USA og Canada innfรธrte en straffetoll pรฅ 100 prosent i mai i fjor. Tariffen gjelder biler produsert i Kina. Dette har effektivt bremset importen.
I februar ble det bare importert 163 kinesiske biler til USA og Canada. Det er en nedgang pรฅ hele 97 prosent sammenlignet med februar รฅret fรธr. Tallene viser den klare effekten av tariffen.
Det skriver Bloomberg .
Tollsatsene rammer Kinas bileksport hardt
I Europa har ogsรฅ importen av kinesiske biler gรฅtt ned. Her var nedgangen pรฅ 30 prosent i februar. EU bruker varierende straffetoll.
Tollsatsene slรฅr hardere, jo mindre รธnsket de kinesiske bilmerkene รฅ samarbeide da EU spurte om de mottok ulovlig statsstรธtte fra Kinas kommunistiske regime.
Tollsatsene avhenger av den enkelte bilprodusent. De er ogsรฅ avhengige av produsentenes vilje til รฅ samarbeide med EU. EU etterforsker pรฅstander om konkurranseskadelig statsstรธtte fra Kina.
Importen falt spesielt kraftig i Spania og Belgia. Her ble det nesten halvert i februar. Til tross for nedgangen var Belgia fortsatt det landet i Europa som importerte flest biler fra Kina.
I markeder som Norge og England er det i dag ingen straffetoll. De er derfor mindre pรฅvirket av nedgangen. Elbiler har imidlertid varierende suksess begge steder.
Storbritannia er nรฅ Europas stรธrste marked for elbiler. Her var det kun en liten nedgang i importen av kinesiske biler i februar.
Nye markeder dukker opp for Kina
Samtidig รธker interessen for kinesiske biler i andre deler av verden. Importen har รธkt betydelig i Mexico, Indonesia og Tyrkia. Imidlertid er antallet biler fortsatt relativt lavt i disse landene.
En รธkning sees ogsรฅ i Afrika. Veksten var pรฅ 87 prosent i februar. Dette tilsvarer imidlertid kun 1.275 importerte biler totalt for kontinentet.
Russland har raskt blitt et veldig stort marked for kinesiske biler. Etter Russlands invasjon av Ukraina trakk vestlige bilmerker seg ut.
Kinesiske bilmerker har i stor grad fylt tomrommet. Eksporten til Russland har derfor รธkt kraftig.
Utviklingen viser hvordan globale handelsbarrierer og politiske forhold pรฅvirker bilindustrien. Kinas posisjon som den ledende bileksportรธren blir nรฅ utfordret pรฅ flere fronter.
Bilmarkedet er i konstant endring med nye teknologier og merker. Pรฅ Boosted.dk kan du holde deg oppdatert pรฅ de siste nyhetene i bilverdenen. Selv den mindre positive typen.
Blant annet pรฅgรฅr permitteringer for tiden. En av bransjens eldste bedrifter skal blant annet sparke hver sjette ansatt. Les mer om det her .