Tollvesenet fungerer. I hvert fall som bremse i Nord-Amerika, hvor importen av kinesiske elbiler har falt med hele 97 prosent.
Tollsatser i USA og EU reduserer eksporten av kinesiske biler betydelig. Importen stuper i Vesten med 97 prosent færre biler til USA. Men vokser i Russland.
Eksporten av kinesiske biler opplever en betydelig nedgang. Nye tall for februar viser en nedgang globalt.
Spesielt tariffer i USA og EU påvirker salget negativt. Dette har ført til en stor nedgang i importen av kinesiske biler i disse markedene.
Kinesiske bilprodusenter har ellers opplevd stor fremgang de siste årene. Siden 2020 har flere nye kinesiske merker kommet til Europa. I fjor ble Kina verdens største eksportør av biler.
Men nå viser tallene en nedkjøling i flere viktige markeder. Globalt falt Kinas bileksport med 18 prosent i februar sammenlignet med året før. 92.625 biler ble eksportert den måneden.
USA og Canada innførte en straffetoll på 100 prosent i mai i fjor. Tariffen gjelder biler produsert i Kina. Dette har effektivt bremset importen.
I februar ble det bare importert 163 kinesiske biler til USA og Canada. Det er en nedgang på hele 97 prosent sammenlignet med februar året før. Tallene viser den klare effekten av tariffen.
Det skriver Bloomberg .
Tollsatsene rammer Kinas bileksport hardt
I Europa har også importen av kinesiske biler gått ned. Her var nedgangen på 30 prosent i februar. EU bruker varierende straffetoll.
Tollsatsene slår hardere, jo mindre ønsket de kinesiske bilmerkene å samarbeide da EU spurte om de mottok ulovlig statsstøtte fra Kinas kommunistiske regime.
Tollsatsene avhenger av den enkelte bilprodusent. De er også avhengige av produsentenes vilje til å samarbeide med EU. EU etterforsker påstander om konkurranseskadelig statsstøtte fra Kina.
Importen falt spesielt kraftig i Spania og Belgia. Her ble det nesten halvert i februar. Til tross for nedgangen var Belgia fortsatt det landet i Europa som importerte flest biler fra Kina.
I markeder som Norge og England er det i dag ingen straffetoll. De er derfor mindre påvirket av nedgangen. Elbiler har imidlertid varierende suksess begge steder.
Storbritannia er nå Europas største marked for elbiler. Her var det kun en liten nedgang i importen av kinesiske biler i februar.
Nye markeder dukker opp for Kina
Samtidig øker interessen for kinesiske biler i andre deler av verden. Importen har økt betydelig i Mexico, Indonesia og Tyrkia. Imidlertid er antallet biler fortsatt relativt lavt i disse landene.
En økning sees også i Afrika. Veksten var på 87 prosent i februar. Dette tilsvarer imidlertid kun 1.275 importerte biler totalt for kontinentet.
Russland har raskt blitt et veldig stort marked for kinesiske biler. Etter Russlands invasjon av Ukraina trakk vestlige bilmerker seg ut.
Kinesiske bilmerker har i stor grad fylt tomrommet. Eksporten til Russland har derfor økt kraftig.
Utviklingen viser hvordan globale handelsbarrierer og politiske forhold påvirker bilindustrien. Kinas posisjon som den ledende bileksportøren blir nå utfordret på flere fronter.
Bilmarkedet er i konstant endring med nye teknologier og merker. På Boosted.dk kan du holde deg oppdatert på de siste nyhetene i bilverdenen. Selv den mindre positive typen.
Blant annet pågår permitteringer for tiden. En av bransjens eldste bedrifter skal blant annet sparke hver sjette ansatt. Les mer om det her .