Hos kinesiske CATL jobber de godt nok med de såkalte solid state-batteriene. Men batteriene, som det har vært snakk om i årevis, har ventet på seg, innrømmer direktøren.
Toyota har snakket om dem i årevis.
Om bare en liten stund ville serieproduksjon av elbiler med superbatterier starte – altså med såkalt solid state-teknologi, eller på dansk, solid state-batterier.
Om bare en liten stund vil batteriene, som både har lengre levetid og større energitetthet, være her. Japanerne har sagt det i årevis.
Men nå sier batteriprodusenten CATL at solid-state-batteriene har lange utsikter. I hvert fall for elbiler for privatpersoner.
LES OGSÅ: Nordjydes splitter nye Fisker har tapt minst 200.000 kroner i verdi
Det skriver Financial Times .
For selv om Robin Zeng, som både er direktør og CATLs grunnlegger, sier at solid state-batterier kan doble rekkevidden til elbilbatterier, er teknologien bare ikke der ennå. Og slett ikke på et nivå hvor det gir kommersiell mening med en serieproduksjon.
Cellene i batteriene CATL utvikler kan rett og slett ikke møte kravene selskapet har til teknologien. Vel, ikke ennå.
Derfor kan bilistene også kaste en hvit kjepp på tanken om at det neste år kommer en elbil med halvparten så dyrt og dobbelt så godt batteri i trafikken.
I intervjuet legger Robin Zeng også til litt om farene som fortsatt er forbundet med teknologien. Hvis et solid-state-batteri brister i en bilulykke, kan giftig litiumhydroksid frigjøres.
Kunngjøringen fra kineserne kommer som noe av en overraskelse, da CATL så sent som i februar annonserte at de ville slå seg sammen med en rekke andre batteriprodusenter for å lage en forsyningskjede av solid-state-batterier allerede i 2030.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!