7. januar, 2025

Italias bilproduksjon er den laveste på 69 år

Italias bilproduksjon lider. Ikke siden 1956 har det blitt bygget så få biler i det ellers så stolte støvellandet med noen av verdens mest kjente merker.

Bilproduksjonen i Italia har stupt til nivåer som ikke er sett siden 1956. Den en gang så stolte bilnasjonen sliter med å holde tritt med den globale utviklingen, og den siste nedturen for Fiat trekker hele bransjen ned.

Stellantis, det multinasjonale konsernet bak Fiat og andre bilmerker som Maserati, har sett et dramatisk fall i produksjonen ved sine fem italienske fabrikker.

Ifølge den italienske bilarbeiderforeningen falt Stellantis' produksjon fra 751 384 biler i 2023 til bare 475 090 biler i 2024.

Det skriver Reuters .

Nedgangen er spesielt betydelig ved Fiats Mirafiori-fabrikk i Torino, hvor produksjonen er redusert med 70 prosent. Fabrikken, som blant annet produserer elbilen Fiat 500e, har vært rammet av lav etterspørsel, noe som førte til produksjonsstans i september. Stoppet har blitt forlenget flere ganger, og produksjonen er fortsatt stanset.

Situasjonen er enda mer kritisk for Maserati-fabrikken i Modena, hvor produksjonen har falt med hele 79 prosent innen 2024. Den store nedgangen har skapt bekymring for Maseratis fremtid som bilmerke.

Den lave etterspørselen etter Fiat 500e er et paradoks i en tid hvor elbiler ellers vinner terreng. I november falt Fiats salg i EU med 42 prosent. Dette får fagforeningene til å kritisere EUs strenge CO2-krav til bilprodusentene. Fagforeningene mener målene hemmer produksjonen av biler som faktisk kan selges.

For å snu den negative utviklingen har Stellantis lovet å investere to milliarder euro i Italia. Investeringen skal brukes til å utvikle nye modeller, inkludert en bensindrevet hybridversjon av Fiat 500e.

Det er imidlertid usikkert om investeringen alene kan redde italiensk bilproduksjon. Den globale bilindustrien står overfor store utfordringer og konkurransen er hard. For at Italia igjen skal bli en samlende bilnasjon, krever det innovasjon, effektivitet og en evne til å tilpasse seg endrede markedsforhold.

Spørsmålet er om Italia kan gjenvinne sin posisjon som en av verdens ledende bilprodusenter. Den nåværende krisen er en alvorlig trussel mot næringen, og det vil kreve en felles innsats fra både bedrifter, fagforeninger og politikere for å snu trenden.

Fremtiden for italiensk bilproduksjon er usikker, men én ting er sikkert: veien tilbake til toppen blir lang og krevende.

Latest

Don't miss

Bilist bestilte pistolhylster som ekstrautstyr til ny bil

Bugatti har først nylig lagt til koppholdere på listen...

Kritisert Volkswagen-sjef tjener full årslønn på 2 dager

Hans står i spissen for en gruppe som kan...

I 2024 solgte Ford flere Mach-E enn ekte Mustang

De taper en million kroner pr elbil. Fortsatt, i...

Legendarisk taxafabrik i problemer – fyrer flere ansatte

Siden stiftelsen i 1919 har London Taxi Company bygget...

Å satse på elbiler gjør oss avhengige av Kina, sier BMW

BMWs toppsjef Oliver Zipse har advart om at bilindustrien...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

I 2024 tapte disse elbilene absolutt mest i verdi

En Fisker Ocean har svært liten bruksverdi. Mercedes EQS går derimot enda dårligere ut, viser nye tall om verditap. På mange måter var 2024...

I Sverige er bensin så billig at de er utsolgt

Tomme bensinstasjoner. Det er dette som har møtt flere svenske bilister de siste dagene. Flere steder i landet er det ikke bensin. Bensinstasjoner flere...

Toyota investerer i CO2-fri motor: "Kjærlighetsmotorer"

Toyotas styreleder roser forbrenningsmotoren. Han tror forøvrig ikke at elbilen er eneste løsning. Så nå investerer japanerne i CO2-nøytrale motorer. Toyotas styreformann, Akio Toyoda,...

Liten motor med 410 hestekrefter brenner hydrogen

Belgiske AVL Racetech har lykkes med å utvikle en firesylindret motor som brenner hydrogen. Med turbo yter den hele 410 hestekrefter. Belgiske AVL har...

Tesla slått – her er danskenes favorittbilmerke

Etter en pause på noen år kan Volkswagen igjen kalle seg danskenes favorittbilmerke, selv om tyskerne ikke selger den mest populære bilen hjemme. Etter...

82-åringen solgte hemmelig bilsamling for en enorm sum av millioner

82 år gamle Ad Palmen ble etter hvert for gammel til å passe på bilene. Men ingen visste at han eide 260 biler heller....

Hammond: Forbrenningsmotoren har aldri skadet noen

Det er ikke forbrenningsmotoren det er gal etter. Det er drivstoffet det handler om, sier tidligere Top Gear-programleder Richard Hammond. Tidligere Top Gear-programleder Richard...

Thomas føler seg lurt – kjøpte en ulovlig BMW

Norske Thomas Meberg kjøpte en brukt BMW X5 i 2021. I eksamenssalen fikk han imidlertid noe av et sjokk. Fordi bilen er ulovlig, føler...

Dansk bildelegigant legger ned – alle får sparken

90 års historie er over. Walker Danmark, som en gang produserte lyddempere og eksosrør i Middelfart, stenger helt ned her hjemme. Alle ansatte har...

Per har kort 600.000 kilometer i sin Citroën 2CV

Per Vestin kjøpte sin Citroën 2CV da han var bare 18 år gammel. I dag har den i underkant av 600 000 kilometer og...

En enkel feil i kulden sprenger bilens motor

Feilen er enkel og faktisk ganske typisk. Men det er dyrt hvis bilen ikke har riktig kjølevæske. Og mange sjåfører overser det. En av...

Forskere lager elbilbatteri som selv slukker brann

Batteribranner i elbiler er sjeldne, men ofte svært voldsomme. Noen forskere kan ha mistet det med et batteri som slår seg av. En gruppe...