Italias bilproduksjon er den laveste på 69 år

Italias bilproduksjon lider. Ikke siden 1956 har det blitt bygget så få biler i det ellers så stolte støvellandet med noen av verdens mest kjente merker.

Bilproduksjonen i Italia har stupt til nivåer som ikke er sett siden 1956. Den en gang så stolte bilnasjonen sliter med å holde tritt med den globale utviklingen, og den siste nedturen for Fiat trekker hele bransjen ned.

Stellantis, det multinasjonale konsernet bak Fiat og andre bilmerker som Maserati, har sett et dramatisk fall i produksjonen ved sine fem italienske fabrikker.

Ifølge den italienske bilarbeiderforeningen falt Stellantis' produksjon fra 751 384 biler i 2023 til bare 475 090 biler i 2024.

Det skriver Reuters .

Nedgangen er spesielt betydelig ved Fiats Mirafiori-fabrikk i Torino, hvor produksjonen er redusert med 70 prosent. Fabrikken, som blant annet produserer elbilen Fiat 500e, har vært rammet av lav etterspørsel, noe som førte til produksjonsstans i september. Stoppet har blitt forlenget flere ganger, og produksjonen er fortsatt stanset.

Situasjonen er enda mer kritisk for Maserati-fabrikken i Modena, hvor produksjonen har falt med hele 79 prosent innen 2024. Den store nedgangen har skapt bekymring for Maseratis fremtid som bilmerke.

Den lave etterspørselen etter Fiat 500e er et paradoks i en tid hvor elbiler ellers vinner terreng. I november falt Fiats salg i EU med 42 prosent. Dette får fagforeningene til å kritisere EUs strenge CO2-krav til bilprodusentene. Fagforeningene mener målene hemmer produksjonen av biler som faktisk kan selges.

For å snu den negative utviklingen har Stellantis lovet å investere to milliarder euro i Italia. Investeringen skal brukes til å utvikle nye modeller, inkludert en bensindrevet hybridversjon av Fiat 500e.

Det er imidlertid usikkert om investeringen alene kan redde italiensk bilproduksjon. Den globale bilindustrien står overfor store utfordringer og konkurransen er hard. For at Italia igjen skal bli en samlende bilnasjon, krever det innovasjon, effektivitet og en evne til å tilpasse seg endrede markedsforhold.

Spørsmålet er om Italia kan gjenvinne sin posisjon som en av verdens ledende bilprodusenter. Den nåværende krisen er en alvorlig trussel mot næringen, og det vil kreve en felles innsats fra både bedrifter, fagforeninger og politikere for å snu trenden.

Fremtiden for italiensk bilproduksjon er usikker, men én ting er sikkert: veien tilbake til toppen blir lang og krevende.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

RAM angrer – 5,7-liters V8-motoren er tilbake

Etter kundepress og nye forskrifter i USA, introduserer RAM...

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig,...

Så mye strøm taper elbiler under hurtiglading

Ny test fra ADAC viser at elbiler kan miste...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...