Italias bilproduksjon lider. Ikke siden 1956 har det blitt bygget så få biler i det ellers så stolte støvellandet med noen av verdens mest kjente merker.
Bilproduksjonen i Italia har stupt til nivåer som ikke er sett siden 1956. Den en gang så stolte bilnasjonen sliter med å holde tritt med den globale utviklingen, og den siste nedturen for Fiat trekker hele bransjen ned.
Stellantis, det multinasjonale konsernet bak Fiat og andre bilmerker som Maserati, har sett et dramatisk fall i produksjonen ved sine fem italienske fabrikker.
Ifølge den italienske bilarbeiderforeningen falt Stellantis' produksjon fra 751 384 biler i 2023 til bare 475 090 biler i 2024.
Det skriver Reuters .
Nedgangen er spesielt betydelig ved Fiats Mirafiori-fabrikk i Torino, hvor produksjonen er redusert med 70 prosent. Fabrikken, som blant annet produserer elbilen Fiat 500e, har vært rammet av lav etterspørsel, noe som førte til produksjonsstans i september. Stoppet har blitt forlenget flere ganger, og produksjonen er fortsatt stanset.
Situasjonen er enda mer kritisk for Maserati-fabrikken i Modena, hvor produksjonen har falt med hele 79 prosent innen 2024. Den store nedgangen har skapt bekymring for Maseratis fremtid som bilmerke.
Den lave etterspørselen etter Fiat 500e er et paradoks i en tid hvor elbiler ellers vinner terreng. I november falt Fiats salg i EU med 42 prosent. Dette får fagforeningene til å kritisere EUs strenge CO2-krav til bilprodusentene. Fagforeningene mener målene hemmer produksjonen av biler som faktisk kan selges.
For å snu den negative utviklingen har Stellantis lovet å investere to milliarder euro i Italia. Investeringen skal brukes til å utvikle nye modeller, inkludert en bensindrevet hybridversjon av Fiat 500e.
Det er imidlertid usikkert om investeringen alene kan redde italiensk bilproduksjon. Den globale bilindustrien står overfor store utfordringer og konkurransen er hard. For at Italia igjen skal bli en samlende bilnasjon, krever det innovasjon, effektivitet og en evne til å tilpasse seg endrede markedsforhold.
Spørsmålet er om Italia kan gjenvinne sin posisjon som en av verdens ledende bilprodusenter. Den nåværende krisen er en alvorlig trussel mot næringen, og det vil kreve en felles innsats fra både bedrifter, fagforeninger og politikere for å snu trenden.
Fremtiden for italiensk bilproduksjon er usikker, men én ting er sikkert: veien tilbake til toppen blir lang og krevende.