Jaguar skal kun bygge elbiler fra 2026. Og det under en helt ny identitet med ny logo. Men de ansatte hater det, viser den lekkede e-posten.
Jaguars designere er dypt misfornøyde med bilmerkets nye logo, som ble lansert i slutten av 2024. En lekket intern e-post avslører kritikk av både logoen og prosessen bak opprettelsen.
I e-posten, angivelig signert av 30 designere hos Jaguar og adressert til selskapets kreative sjef, Gerry McGovern, klager de ansatte over at rebranding-prosjektet ble gitt til et eksternt byrå.
Designteamet er også skuffet over det endelige resultatet.
"Vi mener at logoen ikke stemmer overens med den narrative og visuelle identiteten bak Panthera-produktene," skrev Jaguar-designere i e-posten som ble levert til McGovern mer enn to år før logoens lansering.
– På produktet virker det for avrundet og lekent. Noe som for oss ikke formidler følelsen av "luksus".
Det ble også bemerket at logoen har klare likhetstrekk med andre merker, «når vi skulle være en «kopi av ingenting»», fortsatte brevet.
Det eksterne byrået, Accenture Interactive, som tok over Jaguars kreative byrå, Spark44, i 2021, sto bak rebranding-øvelsen fra i fjor. Endringen irriterte tilsynelatende designerne like mye som det endelige resultatet.
– Som et team jobbet vi sammen på tvers av våre designdisipliner for å skape en helhetlig og moderne luksusfortelling for prosjektet.
– Alt ble designet autentisk med mening og sjel med en klar hensikt, sier designteamet ifølge Autocar India .
Siden 2008 har Jaguar-Land Rover-gruppen vært eid av indiske Tata Motors, som betalte Ford 2,3 milliarder dollar, som i dag vil tilsvare 16,6 milliarder kroner, for kontroll over konsernet.
Jaguars rebranding-prosjekt på slutten av 2024 genererte ganske mye publisitet, hvorav størstedelen var negativ. Det lekkede brevet antyder at misnøyen ikke bare kom fra publikum, men også fra Jaguars egne designere.
I etterkant har Boosted kunnet melde at Jaguars bruktbilkunder også har gått bort fra merket. Les mer om det her .