Jørgen må betale 20.000 kr. for gassstøtdempere til din Audi

Audi vil ha 20.000 kroner for et sett nye gassdempere til bakluken på en e-tron. – Jeg er sjokkert over prisen, sier bilens eier, Jørgen Gunnerstad.

Jørgen Gunnerstad eier en Audi e-tron. Men da gassfjærene til bakluken begynte å klage, ble han sjokkert over prisen på et nytt par.

Det forteller han til Norsk Motor .

Jorgen Gunnerstad var og er egentlig veldig fornøyd med bilen. Det var først etter at bilens fem års garanti gikk ut at gassstøtdemperne begynte å klage.

Hos Audi-forhandleren ble han imidlertid fortalt at det ville bli dyrt å bytte dem ut. Han kunne ha gassdemperne.

Men det ville kostet ham 30.000 norske kroner, tilsvarende 20.000 danske kroner, dersom det var noe forhandlerens verksted måtte ta seg av.

– Da jeg ringte og spurte om det virkelig var så dyrt, sa de at det er en enkel oppgave å bytte dem, men at det er delene som er så dyre, forklarer Jørgen Gunnerstad til media.

Opprørt over prisen begynte Audi-eieren selv å lete etter de berømte gassfjærene til bakluken. Han snublet raskt over noen uoriginale deler til 3000 norske kroner.

Imidlertid valgte han til slutt å se bort fra dem da han fant noen originale, men brukte dempere hos et reservedelsfirma.

Støtdemperne er trolig fra en 2020-modell, men de passer likevel perfekt til Jørgen sin bil.

Det hele endte opp med å koste ham 8.700 norske kroner. Og det inkluderer arbeid for selve installasjonen. Til og med utført av en mekaniker på Audi-verkstedet.

Men det er ikke noe andre kunder bør forvente, sier Audi. I stedet er tjenesten Jørgen Gunnerstad har fått en «engangsmåte». Så det vil aldri skje igjen.

– Vi ønsker alltid å ha full kontroll over opprinnelsen og kvaliteten på delene. Det er et engangsarrangement laget for å møte kundens behov og ønsker, sier Madeleine Schöyen, kommunikasjonssjef i Sulland i Bodø.

Audi vil heller ikke ta opp om det er urimelig å kreve 20.000 kroner for et sett nye dempere til en bakluke.

Merket forsvarer seg med at det 'alltid tilbyr reservedeler til konkurransedyktige priser'.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...