Stรฅr det til Kent Laursen, mรฅ de sรฅkalte selvtette SST-dekkene forbys i Danmark. De er umulige รฅ resirkulere.
Regjeringen vil ikke forby vinterdekk om sommeren. Men var det opp til Kent Laursen, ble de sรฅkalte selvlappende SST-dekkene forbudt.
Nรฆrmere bestemt er det den klebrige massen inne i selve SST-dekket som gjรธr det umulig รฅ resirkulere. Sorteringen av dekkene kan imidlertid skli, og da ryker de blandet med de vanlige dekkene. Dette kan bety at det er fare for brann i gjenvinningsanlegget.
Det sier han i et intervju med magasinet Motor .
Mรฅten dekkene er produsert pรฅ gjรธr dem umulige รฅ resirkulere. Og det er et problem for Kent Laursen, hvis firma lever av รฅ samle brukte dekk fra verksteder rundt om i landet.
โ Vi foreslรฅr en kraftig รธkning โ kanskje tidoblet โ som et avskrekkende middel for forbrukere mot ettermontering av SST-dekk.
LES OGSร : Formel 1-laget i krise bytter navn – igjen
En tilleggsavgift vil blant annet betale for transport til pyrolyseanlegg i utlandet dersom tilskuddet er stort nok og anlegget er godkjent av miljรธmyndighetene, sier Kent Laursen til media.
Miljรธstyrelsen sier at de er i gang med รฅ analysere den sรฅkalte 'danske dekkordningen'. Inkludert om SST-dekkene er et problem. Men myndighetene vil trolig ha noe mer รฅ si om det en gang i 2025.
Tilbake ved vinterdekkene er det pรฅ tide. I alle fall รฅ bytte til dem fra sommerdekk. Men myndighetene lyver til bilistene nรฅr de sier at det ikke kan finnes grunnlag for en rettsorden. Minst ett stort dekkfirma mener det. Les mer om det her .
Og nรฅ er vi i gang med vinterdekk. Bรฅde Sverige og Tyskland har forbudt de sรฅkalte ยซM+Sยป-merkede dekkene i รฅr. Dette betyr at selv brukte dekk, som kan ha mye monster igjen, faktisk er ulovlige. Den regelen er imidlertid ikke implementert i Danmark eller andre EU-land.