Står det til Kent Laursen, må de såkalte selvtette SST-dekkene forbys i Danmark. De er umulige å resirkulere.
Regjeringen vil ikke forby vinterdekk om sommeren. Men var det opp til Kent Laursen, ble de såkalte selvlappende SST-dekkene forbudt.
Nærmere bestemt er det den klebrige massen inne i selve SST-dekket som gjør det umulig å resirkulere. Sorteringen av dekkene kan imidlertid skli, og da ryker de blandet med de vanlige dekkene. Dette kan bety at det er fare for brann i gjenvinningsanlegget.
Det sier han i et intervju med magasinet Motor .
Måten dekkene er produsert på gjør dem umulige å resirkulere. Og det er et problem for Kent Laursen, hvis firma lever av å samle brukte dekk fra verksteder rundt om i landet.
– Vi foreslår en kraftig økning – kanskje tidoblet – som et avskrekkende middel for forbrukere mot ettermontering av SST-dekk.
LES OGSÅ: Formel 1-laget i krise bytter navn – igjen
En tilleggsavgift vil blant annet betale for transport til pyrolyseanlegg i utlandet dersom tilskuddet er stort nok og anlegget er godkjent av miljømyndighetene, sier Kent Laursen til media.
Miljøstyrelsen sier at de er i gang med å analysere den såkalte 'danske dekkordningen'. Inkludert om SST-dekkene er et problem. Men myndighetene vil trolig ha noe mer å si om det en gang i 2025.
Tilbake ved vinterdekkene er det på tide. I alle fall å bytte til dem fra sommerdekk. Men myndighetene lyver til bilistene når de sier at det ikke kan finnes grunnlag for en rettsorden. Minst ett stort dekkfirma mener det. Les mer om det her .
Og nå er vi i gang med vinterdekk. Både Sverige og Tyskland har forbudt de såkalte «M+S»-merkede dekkene i år. Dette betyr at selv brukte dekk, som kan ha mye monster igjen, faktisk er ulovlige. Den regelen er imidlertid ikke implementert i Danmark eller andre EU-land.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!