Ifølge en ny rapport fra det tyske Kiel-instituttet har kinesiske BYD, som også er til stede i Danmark, mottatt milliarder av euro i støtte fra den kinesiske staten.
EU vil ha det undersøkt. Men allerede nå mener det tyske Kiel-instituttet å være klar med svaret.
For ja, sier tyskerne, kinesiske bilmerker har mottatt tilsvarende milliarder av euro i statlige subsidier fra Kina.
Konkret mener Kiel-instituttet å kunne bevise at BYD alene i 2022 mottok minst 2,1 milliarder euro, tilsvarende 16,5 milliarder danske kroner, i statlige subsidier fra Kina.
– Subsidier som de som er gitt til BYD har gjort det mulig for kinesiske selskaper å skalere opp raskt, dominere det kinesiske markedet og legge til rette for økende ekspansjon i EU-markedene, skriver Kiel-instituttet i sin rapport .
LES OGSÅ: Østerrike innfører gal sjåførlov etter dansk modell
Instituttet sier imidlertid samtidig at det har kommet med et svært konservativt anslag på hvor mye et merke som BYD har fått i statsstøtte.
Rapporten kommer kort tid etter at EUs konkurransekommissær Margrethe Vestager har truet Kina med sanksjoner på toppen av den antatte statsstøtten til landets bilindustri.
– EU har satt i gang en etterforskning av ulovlig statsstøtte til kinesisk bilindustri. Hvis vi kommer til at Kina har gitt ulovlig statsstøtte, så vil vi innføre restriksjoner, sier den tidligere lederen for Radikale Venstre i Danmark.
Presidenten for EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, er også personlig overbevist om at kineserne tar penger fra statskassen og putter dem i lommene til landets bilprodusenter.
Tilbake i mars kunngjorde EU også at straffetollene som nå vurderes å bli pålagt kinesiske biler kan ha tilbakevirkende kraft. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!