Frykten for tilbakevirkende importtariffer fรฅr de kinesiske merkene til รฅ lete etter produksjonsanlegg og samlebรฅnd i Europa. En av dem er Dongfeng.
Bilmerket Dongfeng Motor Corporation, eid av det kinesiske diktaturet, har vist interesse for รฅ flytte deler av produksjonen til Europa.
Dongfeng sier at det i Europa vil vรฆre mulig รฅ produsere opptil 100.000 elektrifiserte biler per รฅr. Det betyr ikke bare elbiler. Kineserne regner ogsรฅ med hybrider.
Dette skriver finansmediet Bloomberg .
Ifรธlge media har Dongfeng kastet ut et fรธll etter et samarbeid med Stellantis, som selv har รฅpnet opp for รฅ samarbeide med kineserne om bilproduksjon i Italia.
LES OGSร : Sรฅ mange biler har blitt beslaglagt for hรธy fart pรฅ 3 รฅr
Det er forelรธpig ikke kjent hvor mye av modellutvalget Dongfeng vil bringe til Europa. Men allerede i forrige uke kom det frem at kineserne gjerne vil selge MHero 1-bilen her.
Bilen, som er en konkurrent til GMC Hummer EV, har i likhet med den store amerikaneren over 1.000 hestekrefter og fire elektriske motorer. Men det er dyrt. Hjemme i Kina koster MHero 1 fra tilsvarende 1,1 millioner DKK.
Umiddelbart har kineserne ogsรฅ god grunn til รฅ bygge biler i Europa. Presidenten for EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, mener bestemt at kineserne deler ut ulovlige statssubsidier til landets bilindustri.
Av samme grunn truer hun og de andre sjefene i Brussel og Strasbourg โ EU kan tydeligvis ikke nรธye seg med ett hovedkvarter โ alle de kinesiske bilmerkene med toll. Les mer om det her.