Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas bilindustri. Uten nye forsyninger kan produksjonen av elbiler stoppe brått opp.

En alvorlig krise truer Europas bilfabrikker og produksjonen av elbiler.

Tilførselen av sjeldne jordmetaller, som er avgjørende for nye biler og spesielt batteripakkene til elbiler, er i fare.

Dette skyldes Kinas dominerende rolle i verdensmarkedet for de livsviktige og svært sjeldne jordartene.

Om noen få uker, kanskje bare fire til seks, kan lagrene til flere europeiske bilmerker være tomme. En produksjonsstans virker dermed uunngåelig.

Kina kontrollerer praktisk talt nesten hele verdens forsyning av sjeldne metaller. Landet står for majoriteten av gruvedriften.

Kina håndterer også ni av ti raffinerte produkter som brukes i elbiler. Dette gjelder også de kraftige magnetene som brukes i mange elbiler.

Situasjonen har nylig eskalert ytterligere. Kina begynte å kreve eksportlisenser for disse materialene.

Det finnes ikke noe fungerende system for å håndtere de nye kravene. Resultatet var og er en brå stopp i eksporten av metallene.

Siden den gang har flere europeiske produsenter kjempet en tøff kamp. De prøver å sikre nye forsyninger av de viktige metallene.

Noen bilmerker har fått individuelle tillatelser gjennom avtaler direkte med den kommunistiske regjeringen i Beijing. Det er imidlertid ingen garanti for at disse avtalene er verdt papiret de er skrevet på.

Tvert imot har hele situasjonen med mangelen på sjeldne metaller og jordarter havnet i en slags politisk gråsone.

Dette er skrevet av næringsmediet Wirtschaftswoche .

– Du får førerkort, men de kan når som helst trekkes tilbake på grunn av påståtte formelle feil, forteller en kilde i den europeiske bilbransjen til media.

Prisøkninger og produksjonsstans truer hele den europeiske bilindustrien

Tiden renner også ut for europeiske bilmerker. Bransjeeksperter advarer om at produksjonsstans er uunngåelig når lagrene allerede er tomme.

For slik det ser ut nå, kommer det ingen nye forsyninger.

Dette gjelder spesielt for bilmerker som har investert tungt i elektrifisering av modellprogrammene sine. Kostnadene merkes allerede tydelig i bransjen.

Prisene på visse sjeldne jordmetaller har økt betydelig. Enkelte metaller har blitt opptil 50 prosent dyrere på bare noen få måneder. Dette legger ytterligere press på produksjonskostnadene.

En pris som bare én gruppe må betale – nemlig sjåførene. En gruppe som allerede må leve med at deres ellers nye biler er verdt så godt som ingenting når de ruller ut av forhandleren.

Boosted har tidligere fortalt hvordan dansker med elbiler blir overrasket over å oppdage at de er teknisk insolvente fordi bilene deres synker i verdi. Les mer om det her.

Dette er ikke første gang Kina har brukt kontroll over råvareforsyninger som et geopolitisk verktøy.

Tilbake i 2010 oppsto det en konflikt mellom Japan og Kina. På den tiden stoppet Kina eksporten av sjeldne metaller uten forvarsel eller forklaring.

Under koronapandemien førte også Kinas nulltoleransepolitikk til store problemer. Komponenter satt fast i kinesiske havner.

Det lammet fabrikker over hele verden og skapte globale forsyningsproblemer i bilindustrien.

Til tross for tidligere advarsler har den vestlige verden ikke klart å redusere sin avhengighet av Kina.

Industrien har fortsatt å kjøpe de samme råvarene fra den samme dominerende leverandøren.

Alternativer og veien videre i Europa

Batteriproduksjon i Europa har så langt blitt ansett som for dyrt. Det har vært en motvilje mot å bygge storskala resirkuleringsanlegg.

Og aktørene som har testen er enten for små eller har endt opp konkurs. Dette gjelder for eksempel svenske Northvolt.

Utvikling av alternative teknologier har heller ikke vært en topprioritet. Nå er imidlertid situasjonen så kritisk at den kan true hele overgangen til elbiler i Europa.

Noen bilprodusenter prøver imidlertid aktivt å bryte seg løs fra avhengigheten. BMW har utviklet elektriske motorer som ikke krever sjeldne jordmetaller i det hele tatt.

Renault jobber med lignende teknologi i bilene sine. Mercedes har også klart å redusere mengden sjeldne metaller i noen av sine nyere modeller.

Men selv disse merkene er fortsatt avhengige av metallene. Dette gjelder andre komponenter som høyttalere, avansert elektronikk og diverse kontrollsystemer i bilene. Det store spillet om råvarer fortsetter derfor i kulissene.

Noen observatører mistenker Kina for bevisst å legge press på EU. Målet kan være å oppnå tolllette på kinesiskproduserte elbiler som eksporteres til Europa.

Andre ser utviklingen som nok en alvorlig påminnelse. Det viser hvor sårbar europeisk industri har blitt for forstyrrelser i globale forsyningskjeder.

Midt i kaoset finnes det imidlertid uventede vinnere. De få vestlige selskapene som fortsatt utvinner eller raffinerer sjeldne jordmetaller, kan se frem til bedre tider.

Med stigende priser kan virksomhetene deres raskt bli ekstremt lønnsomme. De kan potensielt spille en nøkkelrolle i Europas fremtidige uavhengighet fra kinesiske råvarer. Spørsmålet er om det allerede er for sent å snu trenden.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilgiganten får ny sjef – blør 870 millioner kroner

Informasjonsgiganten Stellantis har fått ny administrerende direktør. Det er...

Dekkkrok koster ung mann førerkortet og 6000 kroner

En smultring på offentlig vei endte opp med å...

Det er en akutt mangel på dieselbiler – «De forsvinner!»

Brukte dieselbiler som Volvo XC90 og VW Passat er...

Nederland forbyr diesel- og bensinbiler og motorsykler

I Nederland strammer flere byer grepet om kjøretøy med...

Bilgiganten på kne – må låne 48 milliarder kroner

Japanske Nissan sliter med en truende økonomisk krise og...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

20 000 Volkswagen-ansatte har sagt opp

Offisielt er dette tidligpensjonering. Men i realiteten er dette indirekte oppsigelser som 20000 Volkswagen-ansatte nå har sagt farvel til. Volkswagen har lansert en større...

Så mye strøm taper elbiler under hurtiglading

Ny test fra ADAC viser at elbiler kan miste opptil ti prosent av strømmen under hurtiglading. Hjemmelading kan føre til enda større ladetap. Ladetap...

Mercedes verdt 20 millioner kroner omkom i flammer

Det finnes bare 275 eksemplarer av hyperbilen Mercedes-AMG One. Eller rettere sagt; det fantes. For nå har enda en omkommet i et flammehav. Noe...

Drømmer om Formel 1 – Danske Alba får millionkontrakt

Den 16 år gamle Formel 1-aspiranten Alba Hurup Larsen har sikret seg en kontrakt verdt én million. Håpet er om flere lob-serier . Den...

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel Alfa Romeo blir angrepet av rust, sier forhandleren. Eieren forstår ikke. I gamle dager, da...

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte Rallye Monte-Carlo 13 ganger og vant det danske mesterskapet i 1962, er død. Han ble...

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi han parkerte bilen sin foran en ladestasjon i Hamburg. En sjåfør parkerte faktisk ulovlig. Men...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en løgn. Det har nå kostet virksomheten 90000 danske kroner fordi saken har endt i en...

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder på Trump og sier at det kan skade amerikanernes appetitt på elbiler. For bare ett...

Det utenkelige har skjedd med Tesla – folk forsvinner

Teslas popularitet stuper globalt fra 23 til 18 prosent. Konkurrenter som BYD og Xiaomi vinner terreng, spesielt i Kina, og BYD har nå overgått...

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge sjåfører at deres neste bil blir en bensinbil, ifølge en ny undersøkelse fra Gjensidige. Unge...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man kanskje tror. I hvert fall mener direktøren i Mercedes-AMG at V8-motoren burde være i enda...