Innen 2023 vil Kinas eksport av elbiler øke med 81 prosent. Det bildet ble snudd til et minus på 10 prosent i 2024 med straffetoll.
Kinas eksport av elbiler har falt med 10 prosent i 2024 som følge av EUs straffetoll på kinesiskproduserte elbiler. Nedgangen markerer en endring i forhold til 2023, da eksporten av elbiler økte med hele 81 prosent.
Det er budskapet China Association of Automobile Manufacturers .
Fallet kan tilskrives tilleggstollene som ble innført av EU i slutten av oktober. Som svar på straffetollen har kinesiske bilprodusenter endret strategi og fokuserer nå i økende grad på eksport av plug-in hybrider.
EU har valgt å frita de bilene fra den økte tollavgiften. En plikt som ellers rammer svært ulikt.
For eksempel må MG betale den høyeste tollsatsen fordi merkevarens eier, SAIC-gruppen, har nektet å samarbeide med EU da forbundet etterforsket kommunistregimets ulovlige statsstøtte til bilindustrien.
Motsatt har eksporten av kinesiske plug-in hybrider økt med hele 190 prosent i 2024, en betydelig økning på over 48 prosent i 2023.
Til tross for fallet i elbiler, forventes Kinas samlede bileksport å øke. Bare i år forventer kineserne å sende 6,2 millioner biler ut av landet. Dette er en økning på 5,8 prosent sammenlignet med 2024.
Her eksporterte Kina 5,9 millioner biler, 20 prosent bedre enn i 2023. Og nok til å gjøre Kina til den største eksportøren av biler i verden. Etter dette kommer Japan og Sør-Korea og USA.
De nye tallene fra China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) viser hvordan straffetoll kan påvirke Kinas eksport av elbiler og føre til endringer i bilprodusentenes strategier.
Det er heller ingenting som tyder på at kineserne vil hente inn tapet på de 10 prosentene i løpet av 2025. Tvert imot, skriver Yahoo! Finansiere at Kinas bileksport i beste fall vil stabilisere seg i løpet av året. Men det er ikke utsikter til noen økning når det gjelder elbiler.
Straffen, som EU innførte i fjor, men siden har nedjustert flere ganger, gjelder foreløpig i 5 år. Likevel har noen kinesiske bilmerker både klart å opprettholde prisene eller kutte dem helt ned.